onsdag, november 30, 2005

Militärisk precision

Kommer precis in från kvällsrundan med Birro. Det är ett riktigt hundliv att behöva gå ut sena kalla kvällar. Hursomhelst blev det en intressant kväll för halvvägs träffade jag på 10 st militärer fullt utrustade med AK5 (eller vad det nu var) Dom stod samlade runt en karta mitt i ett vägskäl och såg förvirrade ut. Jag frågade försynt om dom behövde hjälp och han som jag antar var ansvarig i gruppen mumlade något om en otydlig karta. Som den goda medborgare tillika orienterare jag är så tog jag mig snabbt an uppgiften. Kartan var ett hederligt grönsaksblad i vad jag antar skala 1:50,000. I mitt tycke stämde den ypperligt för cykelvägen mot Kairo var med och vattentornet som låg 50 meter bort var också med. Jag förklarade att om det var cykelvägen dom skulle ta så var det bara att vika in på den. Dom tackade för hjälpen och trappade av i en snygg kolonn. Det känns verkligen tryggt att vi har en kompetent militär styrka som kommer att försvara oss om något händer. Vi får bara hoppas att våra gossar hittar fram till den plats dom i så fall behövs på.