torsdag, december 22, 2005

Det var en gång...

... en bortglöm kontroll.

Fast det rör sig nog om mer än en. Av 25000+ kontroller man besökt så är tyvärr dom flesta ett bortblekt kapitel i minnet. En del finns nog förevigade men oftast är det bara fragment av terrängen eller specifika händelser jag kommer ihåg. Där det finns vissa som kan rabbla årtal, platser och placeringar tiotals år bakåt i tiden har jag svårt att minnas saker som hänt under året. Senildement är nog något som står på min agende till ålderns höst, skrämmande! Hursomhelst funderade jag över det jag skrev igår och det stora antal kontroller jag besökt under karriären. För att göra en test tog jag fram min H19-20 pärm (1985-1986) och kollade upp om jag kom ihåg några specifika kontroller. Det blev ett planlöst bläddrande, men även om rätt många tävlingar kunde minnas så var alla kontroller bort. Dom jag direkt mindes kan räknas på en hand.

Mitt i allt bläddrande stötte jag på en tävlingskarta från Dalarna. Det var den som jag nämnde i ett tidigare inlägg. När vi kom fram till TC visade det sig att Anders Larsson hade glömt sin kompass hemma. Fattiga juniorer som vi alla var så var det inte läge att köpa en ny men jag lånade vänligt ut min kompass till Anders den dagen. Jag gick bra utan kompass i den svåra terrängen som ni kan se på kartan nedan. Trion Steffe, Anders och Hasse bröt vilket antingen beror på bommar eller så kanske dom var på lokal kvällen innan, vem minns?