torsdag, december 29, 2005

En seger att minnas

Bland segrar jag glömt bort finns det i alla fall en som jag minns. O-Ringen 1994 i Ångermanland där jag sprang H21AK2 tillsammans med 260 andra löpare. Dag 1 hade jag varit 16:e och dag 2 8:a. Sen start dag 3 borgade för en möjlighet att placera sig bättre. Minns framförallt från loppet att löpningen kändes grymt bra på dom snabba lätta sträckorna 2-4. Jag minns att jag var lite osäker nere i bäckfårorna vid kontroll 5 och 6. Sen minns jag trötthet och mjölksyra vid den 10:e kontrollen men att jag pressade mig själv att kämpa hela vägen in i mål. Det räckte den här dagen. Den första och enda etappsegren på ett 5-dagars. Jag följde upp detta med en dålig 4:e dag då jag blev 45:a efter att ha bommat säkert 7-8 minuter (lika mycket som jag var efter segraren). Slutplaceringen för totala tävlingen blev en 4:e plats efter att jag fått spurtstryk i kampen om 3:e platsen på sista dagens jaktstart. 5-dagars handlar i stort bara om en sak. Inga bommar!. Sen får man bara hoppas att löpförmågan räcker till för att man skall placera sig. Det känns skönt mitt i alla motgångar att kunna leva på gamla meriter. Även om det bara är precis här och nu.