onsdag, december 21, 2005

Jubileum

Nästa år fyller man 40 år. Kliver upp i en ny klass och möter nya friska motgångar. Men det är även jubileum på ett annat plan. Nästa år är det 30 år sen jag gjorde min orienteringsdebut. 23 juli 1976 sprang jag min första orienteringstävling. Sommarloven som till stor del spenderades i Finland på den tiden tillsammans med kusin Peter, var början på en lång och krokig orienteringskarriär. Kvarkenträffen hette första tävlingen och jag sprang en punktorientering, eller ruttlinje som det hette där och då. Jag prickade 2 mm fel på den 3:e kontrollen och fick för det 1 minuts tillägg. Placeringen blev 11:a av 39, inte helt tokigt för att vara debuten.

Många kontroller har passerats sedan dess. Skulle man räkna alla tränings och tävlingskontroller man besökt så skulle det nog bli en skrämmande siffra. Vi gör en högst höftad beräkning utan att räkna kartor i kartpärmarna etc. Vi snittar 25 tävlingar per år säger vi och sen 12 kontroller per bana i snitt = 9000 kontroller. I snitt har man nog sen kört 1 kartpass per vecka under dom här 30 åren och så tar vi bara 10 kontroller per bana för att jämna ut och snitta ner oss lite, vilket ger 30 år x 52 veckor x 10 kontroller = 15600. Detta skulle alltså innebära i denna snabba överslagsräkning att jag så här långt besökt nästan 25000 kontroller. (detta är lågt räknat tror jag) Det är nästan, men bara nästan så att jag önskar att jag sparat alla mina träningskartor. Tänk tanken vilken grym samling kartpärmar man skulle ha haft.

Jag får banne mig tårar i ögonvrån.

2 Comments:

At 12/21/2005 1:54 em, Anonymous Anonym said...

he,he.. härliga minne väcks.. den där kartan har även jag hemma.
Klassisk karta med alla sina stenar och diken.

 
At 12/21/2005 2:32 em, Blogger AspLövet said...

Hittade 3 tävlingskartor från 1976 i kartpärmen. Har ett svagt minne av att jag grät stort över en totalmissad kontroll på en av tävlingarna :-)

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se