onsdag, december 28, 2005

Världsmästare i fokus

I senaste Skogssport är det ett underbart reportage om Thierry Gueorgiou och Simone Niggli-Luder. Hela artikeln finns på Thierrys hemsida om ni inte har Skogssport själva. Bland mycket annat berättar Thierry om hur han orienterar och vilken teknik han använder. Efter att ha sett hur han förenklar sin orientering började jag analysera mig själv och hur jag skulle ha gjort. Förvånande nog, eller kanske inte, så fann jag att vi nog använda samma typ av teknik. På bilderna nedan har jag jämfört mina egna referenspunkter med Thierrys. Jag skulle dock kunna gissa att han verkligen bara använder det han har visat på bilden medans för mig slinker det nog med lite mer smådetaljer som jag läser av på vägen. Det kan nog iofs ha med farten i skogen att göra. Medans omgivningen för han blir ett suddigt "blur" på sidan så hinner jag gott och väl läsa av små stenar i mitt medelmåttiga tempo.

Jag skulle dock ha tacklat sträckan på liknande sätt.

- Skråa upp till sadeln mellan dom 2 höjderna
- Skråa vidare neråt och fullfölj kursen mot stigen
- Följ stigen till det börjar gå utför
- Skrå fram till åsen med sadel ut mot höjden
- Grönområdet är sista säkra (pepperkaret)

Skall man sålla lite så är det andra partiet jag tagit med inte så viktigt utan vid den första sadeln kan man bara hålla kurs och fart ut mot stigen. TG skriver förövrigt att han är en stor fantast av Catching Fetures och han kan vissa dagar spela flera timmar. Det vore livet det. Orientering och TV-Spelsproffs :-)