fredag, januari 20, 2006

Bommar är bra i måttliga mängder

"Keep your friends close, and your enemies closer" var det ju någon gammal Kinesisk miltärsnubbe som sa ha jag för mig. Själv vet jag inte om det är så mycket att följa. Vem har ork och lust att överhuvudtaget bry sig om dom man inte kommer överrens med? Kanske funkar det bättre i ett rent krigsperspektiv. Nåja, vad jag ville koppla uttalandet till är att det passar rätt bra in på orientering. Något i stil med, "Kom ihåg dina drömlopp och spikade kontroller men analysera dina bommar ännu mer" För man vet ju oftast hur man skall göra och är man bara koncentrerad så lyckas man ju i princip alltid ta kontrollen utan besvär. Det är när man brister i sin planering och utförandet som den intressanta frågan dyker upp. Varför? Analys och ännu mer analys av bommar är ungefär som när en alkoholist tar steget från a-lagsbänken till antabus. Ett litet steg för människan men ett ännu större steg för orienteraren i dig. Se bara vad jag ställde till med på 5-dagars 1998 i Gästrikland. Okoncentrationen gjorde att jag blandade ihop beståndsgränserna och vips var man ute på en riktig "juniorbom" och detta trots att jag fyllde 32 år någon månad efter bommen. Man kan aldrig bli komplett som orienterare men sånt här okynnesbommande skall man inte behöva hålla på med.