onsdag, januari 04, 2006

Träningstimmar

Det pågår en diskussion på Alternativet om hur många träningstimmar man bör ha under året för att verkligen tillhöra världseliten. Klyschor blandas med naiva åsikter och ingen verkar vara överrens, ens med sig själv, om någonting. 800 timmar/år verkar vara en magisk gräns enligt många. Detta fick mig att fundera lite på vad jag har för målsättning vad gäller träningstimmar. Just antalet timmar ligger inte direkt på min topp-10 priolista men för att roa mig själv började jag räkna lite på vad jag kan komma upp i under år 1 i H40. Man skall dock ha i åtanke att sannolikheten att jag blir skadad är så mycket större än att jag inte blir det så denna uträkning blir en ren teoretisk lek i omöjligheter. Hur som helst så är ju min plan att träna 3 dagar i veckan. Säg 45 min + 45 min + 1,30 tim = 3 timmar/vecka. Detta blir lagom avrundat ca 150 timmar/år.

Hmmm... 150 timmar per år skrämmer ingen. Jag lägger fasen ner mer tid än det på blöjbyten känns det som. Och då skall man alltså minnas att detta är nog en utopi. Tacka fan för att man funderar på att lägga av. Men OM jag skulle få vara skadefri och komma upp i 150 timmar så är jag nog på god väg att göra en comeback känns det som. Kan jag sen köra 200 timmar år 2 och 250 timmar år 3 så kan man nog säga hej till distriktsmästare AspLövet, se ryggen av mig på träningarna och säga att vi äntligen har en elitlöpare av rang i kluhben. Vaddå! Storhetsvansinne? Jag sa ju att det var en utopi, det är väl fortfarande gratis att drömma hoppas jag.