tisdag, januari 10, 2006

Ungdomar på Tiomila

Dom har gjort en del förändringar på årets Tiomila vad gäller klass/könsregler i ungdomskavlen. Numera måste man ha minst 2 tjejer i laget och max 2 st HD16. Jag kan säga rent ut att jag tycker att ålders/könskrav är rent skit och är direkt negativt för orienteringsrekryteringen. Jag är för att släppa alla sträckor fria. Har en klubb 4 st H16 så får dom köra med det om dom vill. Har man inga damer så har man inga problem att skicka lag. Har man en bra mix av gamla och unga ungdomar samt killar och tjejer så är man bara att gratulera och jag tror inte att Tiomila kommer att ta död på den klubben utan tvärtom. Sen kan svårighetsgraden ligga som i år, orange - gul - orange - violett, där har jag inga större invändningar. Jag tror att det skulle anmälas avsevärt mycket fler lag. Visst kommer det att finnas extrema klubbar som toktoppar och kanske på sätt inte får med så många lag som dom borde men jag tror (och hoppas) att merparten av landets ungdomsledare satsar på att få med så många lag som möjligt. Diskussionen om att det inte är rättvist ger jag inte mycket för. Bästa laget vinner enligt dom premisser som gäller och för dom som inte har 4 st H16 löpare tex så kan det vara en sporre för dom yngre i en sån klubb att hålla ihop gänget tills att dom blir äldre. HD-14 löpare ser ofta upp till HD16-klassen och jag tror ett sånt här upplägg inte kan vara av ondo på något sätt. Som exempel kan vi bara ta vår klubb som förra året hade 3 lag medans vi i år får kämpa för att få ihop 1 utan att det skett några enorma förändringar på ungdomsfronten.

För att dra detta vidare till Veterankavlen så tycker jag även där att man kan släppa det helt fritt. 3 sträckor HD50- och man får göra bäst fan man vill i lagsammansättningen. Även här skulle det kunna bli enormt mycket mer lag anmälda. Vinner gör säkert den klubb som har 3 st vassa H50 löpare men är det inte alltid så i idrott att bästa klubben vinner? Redan idag är ju merparten av lagen med utan vinstchans och jag tror inte att vinsten i sig är det viktiga för 95% av deltagarna på ett Tiomila. Sen kan man iofs snacka om att damerna kommer i skymundan men vad är viktigast. Många veteranlag till start eller jämställdhet och rättvisa till förbannelse? Tiomila skulle på detta sätt bli en ren och problemfri bredd/elitkavle för hela klubben. Att det skall vara så jävla svårt att förstå för dom ansvariga och varför det alltid skall göras så inihelvete invecklat skulle jag vilja veta. För att jag inte skall reta upp mig för mycket och sen inte kan sova i natt skall jag inte börja tjata om vad jag tycker om klassindelningarna på DM-budkavlen.

Och nu över till något helt annat med ändå inte....

När jag i min ungdoms hyffsat glada dagar gjorde debut på Ungdomens-Tiomila som var den enda ungdomskavlen med namnet Tiomila på den tiden. Fick jag som H15-16 löpare dom först två åren (se nedan) springa korta och bekväma sträckor. Det har inte givit mig några men för livet och alla grabbar i klubben såg fram emot den dag vi skulle ha många juniorer att ställa upp med. 1981 kom vi 35:a. 1982 kom vi 63:a. Men den stora gruppen av oss blev senare juniorer och vi kom sen 10:a 1984 med mersmak, nog sagt om det.

1 Comments:

At 1/11/2006 9:15 fm, Anonymous Anonym said...

Och 1985 kom vi 12:a utan alla kanoner.....

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se