onsdag, februari 15, 2006

1993

Nittonhundranittiotre var ett bra år.

- Skivdirektören Billy Butt döms till fyra års fängelse för våldtäkt på nio unga kvinnor.
- Den svenska riksdagen höjer skatten för höginkomsttagare och sänker bostadssubventionerna.
- Det svenska bensinpriset höjs med över en krona, vilket ger Sverige Europas högsta bensinpriser.
- Det svenska husläkarsystemet införs.
- Stockholms tingsrätt dömer John Ausonius för mord, mordförsök och rån.
- Gudrun Schyman efterträder Lars Werner som partiledare för Vänsterpartiet.
- JAS-planet kraschar vid flyguppvisning på Långholmen
- Den svenska regeringens kriskommission lägger 113 förslag för att komma ur den ekonomiska krisen.
- Televerket ombildas från statligt verk till statligt bolag och byter då namn till Telia.


Hmmm.. Kanske var det inte så jäkla roligt ändå när man tänker efter.


För min egen del var 1993 ett ganska bra orienteringsår. På dom 6 första individuella tävlingarna för året hade jag placeringssiffrorna, 2-2-1-2-1-1. Den första segern den säsongen tog jag på Kolmårdsträffen. Kuriosa från tävlingen var att den gamle OS-mästaren på skridskor Thomas Gustavsson sprang min klass. Han skötte sig skapligt och var med i topp-tio vill jag minnas. Personligen har jag sprungit alldeles för lite orientering i dom här trakterna. Grymt fin och kul terräng är det.

Nu blev jag på bättre humör, det måste firas med en kall cola.

3 Comments:

At 2/15/2006 12:15 em, Anonymous Anonym said...

Som vanligt är du grym. Tog fram min karta och kollade. Vi hade sprungit grymt lika. jag bommade trean lite mer och elvan lite mindre än dig. Det var 76 startande.

 
At 2/15/2006 2:31 em, Blogger AspLövet said...

Kommer du ihåg vad Thomas Gustavsson kom på för plats?

 
At 2/15/2006 7:50 em, Anonymous Anonym said...

Efter mig måste det ha vart.... :-)

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se