fredag, februari 10, 2006

Första sträckor

Jag har i princip aldrig sprungit startsträckor på budkavlar. Som junior startade jag på några 25manna-budkavlar och jag har startat på ett Tiomila, men annars är det nog bara någon strökavle som jag varit startman. Det om något är väl ett tecken på att man aldrig varit en löpare av rang. 2001 fick jag dock äran att starta på DM-budkavlen när vårt H35-lag bestående av mig, Steffe och Nigel skulle deltaga. 16 lag var med och det var en rätt bra grupp som höll ihop trots gafflingar upp mot den 8:e kontrollen. Plötsligt börjar löparna längst fram dra för mycket vänster och jag korrigerar som enda löpare kursen korrekt dom sista 200 metrarna in mot kontrollen. Plötsligt är jag helt ensam. Jag får orientera själv halvvägs till den 12:e kontrollen (av 15) innan en grupp på 6-7 löpare får kontakt med mig igen. Det kunde ha hållit om jag varit lite bättre löptränad. Nu växlade jag 5:a 9 sekunder bakom laget som ledde. Till slut kom vi 9:a men det var kul att vara med och leka där framme. Mersmak och självförtroende gav sträckan och jag kan tänka mig att starta flera gånger om man bara har hyfsad träning i kroppen.