torsdag, februari 16, 2006

Klurig Nattcup

Alltid när Wallenbro arrangerar får man vara beredd på det oväntade. Som tur var så höll han till på hemmakartan annars hade man kunnat hålla på hela natten tror jag. Första slingan var ett koncept som han använt någon gång tidigare så jag insåg direkt när jag såg kartan att banan inte skulle vara så rak som den gav sken av.

Start-1
Läste snabbt in mig och kunde ta 1:a kontrollen först av oss som skulle ha den. Hann också spana in 2:an och blev lite förvånad då...

1-2
..Jag insåg att vi verkligen skulle i samma riktning. Trodde att det var en fälla först men det stämde bra med kompassen så det var bara rakt på som gällde. Robban låg först och drog men han tvekade på slutet så då smet jag förbi och tog kontrollen först.

2-3
Hade klart för mig att det var en 180 graders sväng som gällde så inga problem. På kartan har jag ritat i med blått och dragit ett streck där inritningen går över på nästa kartsnitt. Stötte på några andra löpare vid kontrollen som inte haft samma inledning som mig.

3-4
Återigen en rakt på sträcka i rätt riktning vilket kändes lite snällt av banläggaren. Beeran sprang om mig på stigen och innan kontrollen sprang Steffe om mig. Robban var i rygg på mig så en fin grupp hade samlat ihop sig.

4-5
Dagens svåraste kontroll och det visste jag innan. Tät risig skog och slump-ol i sin bästa form. Gick hårt på kompassen, Steffe och Robban fick kontrollen precis före mig och Beeran. Så här långt hade löpningen kännts bra och orienteringen lite för lätt.

5-6
Norrpil genom skiten för att fortast möjligt komma ut på vägen. Inga bekymmer med olika kartklipp och jag är först ut. Halvvägs på stigarna springer Beeran om mig, lätt kontroll som tas utan problem. Snön kändes mjuk och fin i skogen så den var inte så jobbig som jag hade förväntat mig.

6-7
Hade klart för mig att vända tillbaks och Beeran fick dra ända fram till kontrollen. Han är stark och jag började få dragningar i ena vaden.

7-8
Upp till kartbytet var det bara att ta rygg på Beeran, vi såg några lampor som redan varit där på väg ut. Budda agerade kartutdelare och jag hade varit nöjd med att gå i mål här.


Andra slingan var en annan variant. Återigen hade man tur att det var hemmakartan då dom vita partierna inte var så vita i minnet.

Kartbyte-1
Beeran och Robban som var med vid varvningen fick springa banan åt andra hållet vilket gjorde att mitt tempo tyvärr sjönk betänkligt. Till 1:an visste jag ju att det gick en stig inne i det vita så det var inga problem med denna kontroll.

1-2
Har Hans E före mig som jag kommit ifatt vid 1:an. Han rundar dock för långt ner och även jag står vid branten och kliar mig i huvudet innan jag ser att reflexstaven sitter uppe på höjden. Klättra, klättra.

2-3
Ut på elljusspåret är min enda tanke. Här skulle man ha kunnat gå rakt på då det är en fin höjd hela vägen fram men jag orkade inte det då benen börjar säga ifrån. Ett packat elljusspår där jag springer mitt emellan dom två fina skidspåren får duga denna kväll. Kontrollen är samma som sista på första slinga vilket inte gjorde den svårare direkt.

3-4
Lätt kontroll, kommer inte ut på elljusspåret där jag tänkt eftersom jag följer en fin traktorväg som gjorts av skogsmaskiner. Korrigerar kursen på slutet och klättrar uppför en jobbig backe innan jag får 4:an. Är helt ensam.

4-5
Vet vart jag skall men tyvärr glider jag ut snett så jag rundar branterna lite onödigt. Ramlar dessutom och slår i knät vilket skall komma att ömmande förfölja mig resten av loppet. Skulle ha gått direkt söderut i sänkan istället. Vet givetvis exakt vilken sten det är men glider ändå lite snett på slutet.

5-6
Ut i skiten igen och även om jag haft den på första slingan känner jag mig osäker. Tät skog ger noggrann kompassgång. Jag vimsar ändå lite på slutet då jag onödigt börjar titta på spår som går kors och tvärs istället för att titta på kompassen. Får tack och lov en blänkande reflexstav i lampans sken när jag börjar bli orolig.

6-7
Lätt sista kontroll i stråk som jag sprang tidigare. Full fart med stabbiga ben och stigen jag skall följa är uppkörd av skogsmaskiner. Detta gör att jag springer för långt. Jag vet mycket väl att jag svänger in på fel stig men trötthet och okoncentration ställer till det. Nästan direkt inser jag vad som hänt och svänger tillbaks till den rätta stigen.

7-mål
Grovkompass där jag vet att jag skall passera en stig som jag bör känna igen. Väl där ser jag lampor uppe vid målet så det blir en lätt avslutning. Kommer i mål som 4:a av 17 startande strax efter Wasa som jag nog hade tagit om jag inte slarvat på sista. Nåja, man får vara nöjd ändå. Beerans tid (46,27) hade jag aldrig matchat ens med ett prickfritt lopp. 50,50 minuter hade jag på den 5,2 km långa nattbanan.


Kvällen skall nu avslutas med lite mat och något kallt att dricka. Sen får det bli soffan med ett ömmande knä och ett par vader som är stela som ett par ihoptorkade orienteringsskor. Det är härligt att leva såna här dagar.

2 Comments:

At 2/17/2006 3:23 em, Anonymous Anonym said...

Oss kollegor emellan!
När du kom ifatt mig vid ettan på andravarvet hade jag snubblat omkring c:a 2 minuter i riset lite väster om kontrollen Usch vad jag hatar så'nt ris som det var där och på väg upp mot tvåan. Jag tror jag ramlade 4 gånger.
När jag sedan upptäckte reflexen ovanför branten så var ju du närmare i klättringen.
Jag knappade in c:a 10 meter på dig på elljusspåret. Du kunde väl ha ropat till mig att "här är den" när du tog stenen så hade jag sluppit irra ytterligare 2 minuter där. Jag har dock en viss förståelse för att du inte gjorde det. Till nästa gick jag kanonbra, tog sänkan nerifrån och fortsatte till nästa söderut via sänkan. Hade jag haft din rygg på de efterföljande hade jag kanske inte strulat i grönområdet. Då hade jag varit rätt nära. Om jag haft en chans på slutet?
Knappast.

 
At 2/17/2006 3:30 em, Blogger AspLövet said...

Det är riktigt dåligt numera vid ettan, man får väl hoppas att riset skall bort men förmodligen kommer det ligga kvar till dödagar. Jag tyckte du var nära mig vid stenen sen och att du var precis på väg in mot stenen när jag gick ut. Du hade förmodligen nästan min rygg sen mellan 4-5 för jag tappade tid ut från sänkan. Jag missade ju sista så du hade haft alla chanser i världen.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se