tisdag, februari 21, 2006

Tidens tecken

Man ser ju på OS vad det är som gäller om man vill vara med och leka. Masstarter, sprint och tajta kläder. Ta bara dom klassiska skidgrenarna. 2 av 3 (4 om man räknar stafetten) är gemensam start, och sprintgrenarna har ju alltid varit man mot man. Det är dit vi måste gå.

Det blir skitbra tror jag, mera förändring!

Vi kör alltid gemensam start på långdistanserna i framtiden. Inga gafflingar och många varvningskontroller för att locka publiken. Kanske till och med ett obligatoriskt klädbyte halvvägs för att blidka publik och sponsorer, lite grann som skidornas duathlon. Sen skall vi ha såna där coola langningsstationer som skidåkningen har där ledare och åkare krockar och trängs i en small "gate"

Det blir skitbra tror jag, mera förändring!

För medeldistansen ligger gemensam start ännu mer rätt i tiden. Thierry ligger först och 60 man på rulle. Kan bli hur kul som helst. Inte för många stämplingsenheter får man ha, det skall vara lite kamp och kroppskontakt. Gärna med domare vid kontrollerna som kan ge 15 sekunders utvisningsstopp till dom som är för aggresiva.

Det blir skitbra tror jag, mera förändring!

Sprinten tycker jag vi skall lägga upp som skidornas sprint. Först individuellt kval där dom 24 snabbaste går till kvartsfinal. Sen heat om 6 st löpare där dom 3 första går till semi osv. Här skall hela bana vara synlig från TC och gärna jobbiga hinder på slutet där folk kan ramla. Lite grann som hästsportens fälttävlan.

Det blir skitbra tror jag, mera förändring!

Sen skall alla ha aerodynamiska dräkter på sig, ungefär som skridskoåkarna. Återgång till spikskor med 15 millimeters spik så att det blir lite mer macho. Nylonkläder klassas som doping och innebär livstidsavstängning. Varje år ger IOF ut en nakenkalender med dom snyggaste orienterarna med namnet "Natures finest"

Det blir skitbra tror jag, mera förändring!

1 Comments:

At 2/21/2006 3:30 em, Anonymous Anonym said...

Man kanske då får gå tillbaka till en gammal klassiker som när jag sprang en regnig Höstlunken i Mysbyxor. Då kan vi även få in sponsorer på hängslen....

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se