torsdag, mars 23, 2006

Kost-Ö [Dag 11]

Idag ligger dimman tät över ön och fjärden. Jag såg inte Båtmannen men hörde båten ute i den tjocka gröten. Ut ur dimman kom ett äpple farande och träffade olyckligt Arto. Vi har nu bäddat ner honom i min mössa och Rautiainen vakar vid hans sida. Det blev Äppelmus av det hela. Inte bra. Dimman fick mig att tänka på Tiomila. Jag vet. Det finns ingen naturlig koppling dom emellan men så är det ibland. 1986 i Riksten sprang jag för första och enda gången startsträckan på Tiomila. Min insats var väl medioker vill jag minnas. Jag bommade ingenting men jag och startsträckor är liksom inte någon bra kombination. Hursomhelst var kontroll 11 en i raden av kuperade sträckor och jag vill minnas att tröttheten hängde som ett klubbtält i tungmetall över min axel.


Är det något jag skulle ha viljat varit med på från förr så är det ett Tiomila där varje sträcka hade en egen start och en annan växelplats. En enda lång rad av sträckor bort någonstans och ingen visste vart det skulle sluta. En lång bilkaravan som fick instruktioner om nästa växelplats och ovissheten om vad som hände i skogen var nervkittlande. Nu matas man med rapporter hela tiden så det finns nästan inget spänningsmoment kvar i tävlingen för dom som är på TC. Jag vet, arenaproduktion är vad alla vill ha men en enda gång skulle jag velat ha varit med. Vore det inte lite kul om dom vid något jubileum körde en variant på detta? Man skulle kunna förenkla det lite grann. 1 TC, 2 växelplatser, 3 kartor.

Sträcka 1 - Karta 1. Start+växling vid TC
Sträcka 2 - Karta 1. Start+växling vid TC
Sträcka 3 - Karta 1+2. Start TC, växling vid Växelplats 1
Sträcka 4 - Karta 2. Start+växling vid Växelplats 1
Sträcka 5 - Karta 2+3. Start Växelplats 1, växling vid Växelplats 2
Sträcka 6 - Karta 3. Start+växling vid Växelplats 2
Sträcka 7 - Karta 3+1. Start Växelplats 2, växling vid TC
Sträcka 8 - Karta 1. Start+växling vid TC
Sträcka 9 - Karta 1. Start+växling vid TC
Sträcka 10 - Karta 1. Start+målgång vid TC

Vid växelplats 1+2 skulle enbart löpare + ledare vara välkomna. Man skulle slippa alla dessa djupa spår i terrängen och kunna variera sig mycket mer. Långa natten på 3:e kanske, och inte för många rapporter från skogen. tystheten kan ibland vara mer talande än okynnesbabblande. Det vore kul tycker jag. Men vem bryr sig.

5 Comments:

At 3/23/2006 11:14 fm, Anonymous Anonym said...

Kördes inte ett upplägg liknande ditt i skarven mellan då och nu vid Riksten 1968?

 
At 3/23/2006 11:46 fm, Blogger AspLövet said...

Oj, jag var 2 år då så jag minns inte riktigt detaljerna från den tävlingen.

 
At 3/23/2006 1:47 em, Anonymous Anonym said...

Jodå - liknande koncept kördes redan 1967 i Riala. Dessutom lite finputsat 1968 i Riksten och 1969 i Åkers Styckebruk.
1970 i Järna var första året med ett enda samlat TC och alla växlingar i samma fålla.

 
At 3/23/2006 3:32 em, Blogger AspLövet said...

Ni ser, mina inovativa ideér är redan avklarade. Aldrig får man vara unik.

 
At 3/23/2006 4:54 em, Anonymous Anonym said...

Jag tycker också att det låter som ett kul upplägg.
1965 i Hälleforsnäs gick de 5 första sträckorna runt Hälleforsnäs och fortsättningen drog iväg till Strängnäs.
1966 var allt koncentrerat till Stavsjö Bruk men några växlar (6,7,8,9) fick man ta bil till för att se.
1967 i Riala, 1968 i Riksten och 1969 i Åkers Styckebruk nådde man samtliga växlar med apostlahästarna. Dessa 3 år var de bästa i min smak. 1968 sprang jag sträcka 7 i andralaget och fick växla ut minuten före täten på sträcka 9 som hade samma växel. Det var rätt festligt.
1970 var det tråkigaste 10mila jag sett och Väsby gick dåligt. Sedan dess har man väl vant sig.
Arenatänk i all ära, jag tror upplägget skulle funka.

I höstas botaniserade jag litet i klubblokalen och hittade en spännande pärm med 10milaresultat från 1964-1966. För 1964 och 1965 fanns även kartorna med. Jag blev helt knottrig av nostalgi, tittade på kartorna och kunde plocka fram exakta minnesbilder från växlingsplatserna. Jag blev så inspirerad att jag ett tag bar på en idé om att man skulle springa om tävlingarna, kanske med en liten begränsad skara klubbar.
50 000 - del.
Sedan vet man ju inte i o f s vad som hänt med vägbyggen eller bostadsområden men mig veterligen så är de delarna av Södermanland rätt intakta.
Drömma går ju.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se