fredag, mars 24, 2006

Kost-Ö [Dag 12]

Näringsbristen börjar göra mig allt mer kraftlös här på ön. Jag har allt svårare att hitta tillbaka till stugan när jag tar mina promenader. Ibland vet jag inte om jag skall gå höger eller vänster när jag kommer fram till strandkanten. För att finna bot mot detta har jag gjort en egen kompass. Som grund använde jag en apelsin som även kan användas till nödproviant om jag inte skulle orka hem ordentligt. Själva kompassnålen är gjord av en bit plåt som jag karvade loss från ett kastrullhandtag. Jag lyckades magnetisera den genom att gnugga den mot en bit ståltråd och ett batteri samtidigt som jag tog en tuff frisksportarfylla för att få rotation på alla elektroder. Låter otroligt men ibland har man tur. Kompassen kommer att komma till nytta för nu kan jag även fortsätta att kartera ön.