torsdag, mars 09, 2006

Löken

Kommer ni ihåg "Löken"? ja inte Lars "Löken" Lönnkvist alltså för han minns ni säkert alla. Utan den där andra "Löken". Nej, nej inte "47:an Löken" utan den där andra "Löken". För er som minns era ungdomsböcker från 70-80 talet så fanns det en cool kille i Wahlströms bokutbud som hette "Löken". Böckerna var skrivna av Bengt-Åke Cras. I mina tonår slukade jag böcker. Det var Biggles, Tvillingdeckarna, Bröderna Hardy, Löken mfl. Vet inte varför jag kom att tänka på honom. Kanske var det för att den orienterande "Löken" vann Hofbalen 1995 som jag analyserade lite igår när jag satt och bläddra i en av mina kartpärmar. Så tillbaka till den första "Löken" alltså. En legend i sig och som en hel del andra tuffa legender har han haft svårt att hålla sig i sin rätta klass. Det spelar liksom ingen roll att löpare som Löken, Palmis, Jabba, Micke Wehlin, Thomas Asp, Håkan Eriksson osv kliver upp i H35, H40 eller H45 klassen man hittar ändå deras namn högt upp i H21E listan. Hårda grabbar!

1995 gjorde jag hur som helst ett bra lopp i ett klassiskt område. Tyresta By, ett naturreservat nära Stockholm som bjuder på ren vildmark. Visste ni till exempel att Tyresta är ett av de största orörda urskogsområdena utanför fjällregionen? Inte jag heller. Jag fuskade lite och googlade på Tyresta By och hittade en massa intressanta fakta om området. Det är kanske tur att dom är restriktiva med att tillåta arrangemang i området så att det förblir ostört och mytomspunnet. Jag blir lite nostalgisk när jag ser alla mina sträcktider inskrivna på kartan. Casioklockan fick jobba hårt på den tiden. Bra lopp AspLövet. Jag vet!

3 Comments:

At 3/09/2006 12:48 em, Blogger Osse said...

Till våren blir det till att dra till Tyresta med kameran, låter ju kanon med en urskog så nära.

Asplövet är som en otroligt djup källa av visdom och kunskap.

 
At 3/09/2006 2:53 em, Anonymous Anonym said...

Kommer ihåg tävlingen, fast jag sprang nog H20. En intressant iakttagelse är att det var 10000-del på denna, med Stockholmsmått, inte särskilt detaljrika karta. Ravinens kortdistans som gick vid Rudan dagen före eller efter hade däremot 15000-del. Allt var inte bättre på 90-talet...

 
At 3/09/2006 3:18 em, Blogger AspLövet said...

Erik>> Jag blev själv förvånad att det hade varit 1:10000 när jag tittade på kartan nu. Sprang inte Ravinens kortdistans den helgen. Detta fina område ligger ju inte innanför naturreservatet och det har ju gått en del tävlingar på detta parti under åren.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se