onsdag, mars 29, 2006

Tvivlaren

Nu har jag eldat upp två kära o-grejor men inte fan känns det bättre i vaden. Jag vet inte om jag skall ta detta ett steg ytterligare och göra en voodoo-docka där jag trycker häftstift i vaderna på den för att få bukt med mig själv. Tyvärr måste man nog vara en religiös fanatiker för att sånt här skall funka. Gårdagskvällen var annars en ytterligheternas kväll. Leksand åkte ur elitserien, på terassen brann min kompass, till middag åt jag 2 knäckebrödsmackor och sen spelade jag tv-spel till klockan 01.00. Jag straffades för den sena kvällen då Miniknatarna ville gå upp redan klockan 06.15. Livet i ett nötskal just nu. På vägen till jobbet passerade jag en fin södersluttning med gles tallskog. Där lös barmarken mot mig lika starkt som löneförhöjningen man aldrig får. Det vill säga hånfullt nära men ända oåtkomligt.

10 Comments:

At 3/29/2006 11:02 fm, Anonymous Anonym said...

Jag tycker att du skall skriva en utförlig artikel här på din blog om dina vadproblem; skadehistoriken, vad du prövat för att bli bättre och hur det har funkat osv. osv.
Sen skall du se om inte de som läser dig är snabba med att komma med teorier och ge råd om hur du skall ta dig ur problemen. Din blog kan ju sedan bli en intressant dokumentation av en resa mot skadebefrielse. Något nytt måste givetvis till eftersom problemen ständigt tycks återkomma!

 
At 3/29/2006 11:30 fm, Blogger AspLövet said...

Dom har haft en rätt intressant diskussion på Alternativets o-snack om "gubbvader" Där har även Södertäljes läkare varit med och skrivit. Kontentan är dock att jag har provat i princip allt dom tipsar om och en hel del annat för den delen. Jag får se vad jag kommer att göra den här gången, om det nu blir något. Kanske få man börja cykla MTB igen och nöja sig med det, och vinterträningen givetvis för det verkar ju funka i måttlig fart.

 
At 3/29/2006 12:42 em, Anonymous Anonym said...

Har du testat med att stretcha sätes och bakmusklerna. d v s att stående lägga skinkan på bordet med knät böjt i 90 grader. Luta dig sedan framåt över benet/knät. Stramar det då mycket i bakmuskulaturen så är du stel där och kan ha nervbanor/blodbanor som är strypta och det kan påverka att vaden stumnar/låser sig oförklarigt efter 10 -20 min löpning och inte släpper förrän dessa banor blivit fria. Jag hade problem för några år sedan men blivit fri men kan få lite återfall ibland. Speciellt när jag utsätter bakmusklerna för stor ansträngning. typ backintervaller, cykel eller riktigt snabb och tung löpning

 
At 3/29/2006 1:16 em, Blogger AspLövet said...

Kan erkänna att dom oftast inte ligger med på min stretchingrutin. Tackar för tipset och skall ta med dom i fortsättningen. Skulle det lösa sig kommer du att få ett långt och känslosamt hyllningsinlägg på bloggen. Den som lever får se.

 
At 3/29/2006 1:45 em, Anonymous Anonym said...

Det kan ta någon vecka innan det "släpper". Det beror på hur stel du är och hur rätt du träffar. Så ge inte upp i kväll om det inte känns bättre. Passar bra att köra när man tittar på TV eller kör Tv-spel.;-)

 
At 3/29/2006 4:56 em, Anonymous Anonym said...

Du kanske skall ta kontakt med Öien i vårat lag och ge honom chansen att lösa dina vadproblem.. har du kvar numret?

 
At 3/29/2006 6:15 em, Blogger AspLövet said...

Jag tror jag har hans nummer/mail. Skall skicka en fråga till honom.

 
At 3/29/2006 6:50 em, Anonymous Anonym said...

Cykel är utmärkt att underhålla konditionen med; kör du t.ex. långintervaller på cykel 2-3 ggr i veckan bör du behålla om inte förbättra syreupptagningen.
Under tiden tar du ännu seriösare än tidigare, en gång för alla, itu med att först analysera fram och sedan åtgärda orsakerna till vadproblemen. Hur är det med ditt löpsteg? -kanske vaderna aldrig får sin "micropaus" av avspänning i varje steg och då inträffar väl förr eller senare kramp. Det finns apparatur som kan mäta muskelanspänningar, t.ex. genom löpstegets olika faser.
LIVI (http://www.du.se/templates/InfoPage____796.aspx) har kanske sånt. Rörlighetstester är nog också bra.

Torrt: en riktig analys av orsaken till problemen är en förutsättning för att hitta rätt åtgärd.

Varför dessa ständiga tåhävningar?

 
At 3/29/2006 8:00 em, Blogger AspLövet said...

Tåhävningar för att i allt jag läst om gubbvader så är det ett återkommande tips. Analyser har jag gjort och fått från tusen håll dom här åren så det är inte så att jag naivt bara rullat på i samma gamla fotspår. Mitt löpsteg är extremt tåigt från barnsben så mina vader har alltid fått jobbat hårt. Att skola bort det vid 35-40 års ålder är inte så lätt.

Tack för tipsen.

 
At 3/30/2006 10:37 fm, Anonymous Anonym said...

Tack för att du ger dig tid att svara på comments; nu har ju bilden klarnat en del.

Har nu läst Alternativets "o-snack om gubbvader".
http://www.alternativet.nu/osnack/show_thread.asp?thread=26903
SNO-läkaren Tore Eklund skriver i inlägg 25 hur han förändrade sin löpteknik och blev bättre. Han verkar ju ha haft fotisättning som i viss grad liknar din. I inlägg 32 gör han en mer genomarbetad analys av vadproblem i allmänhet och nämner då förbättring av löptekniken som den kanske viktigaste behandlingen för att bli skadefri.

Har du gjort några försök och hur har det isåfall gått? Lätt är det givetvis inte men vad är alternativet? Om dina vader har fått jobba hårt sen barnsben så är det väl iallafall inte svaga vadmuskler du lider av.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se