torsdag, april 06, 2006

Berg i dagen

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag gillar "Berg i dagen" eller inte. Ibland om det är bra redovisat så kan det var riktigt skönt att orientera efter men då och då stöter man på kartor i Finland där gråtonen fullkomligt dränker kartbilden och då försvinner lite av känslan. Bra eller Anus? Bra är jag nog tvungen att välja. Kanske mest för att jag är (läs: var) en rätt teknisk orienteringstyp som springer mer efter smådetaljer än grovkompass och stegning. Nu längtade jag plötsligt till Finland. Tänk er en ljummen juninatt då du sitter i världens bästa utomhusdusch och försöker få upp knutarna på orienteringsskorna. Du har precis kämpat ner många kilometrar i utdikade mossar och på rena begshällar på led efter led av löpare som allt som oftast inte alls kan orientera. Lågt mumlande på Finska hörs runtomkring dig och det ångar från duschar och bastun. En kall öl ligger i din väska bland varma kläder som väntar på att värma din kropp genom gryningen som är på ingång. Krampen i vaderna väcker liv i din trötta kropp.