måndag, april 24, 2006

King Kong

Jag såg King Kong i går. Lite sent jag vet, men det är inte varje år man hinner med att se filmerna innan dom slutat gå på bio. Hur som helst var det en bisarr historia. Första halvtimmen är dom på en båt där det händer absolut ingenting. Man kunde lika gärna ha köpt senaste Båtnytt och bläddrat i den. Sen krockar dom men en ö där dom träffar ett gäng stereotypa infödings-zombier som jag tror att Romera lånade ut till filmen för en billig penning. Sen skall den här bruden offras till en jättegorilla och efter det blir det bara värre. Innan den här jättegorillan hinner äta upp tjejen så börjar hon dansa och uppträda för apan. Jag kan lungt säga att det är inte det första jag skulle tänkt på i den situationen. I alla fall blir apan skitglad över det här och sen blir dom bara mer och mer kära i varandra ju längre filmen lider sig fram. Lite grann som djursex antar jag fast tvärtom på något konstigt sätt.

Resten av gänget som nu bestämmer sig för att leta upp tjejen och rädda henne har inte alla muffins i korgen dom heller. På sin väg genom djungeln stöter dom på dinosaurier som ju egentligen blev utrotade för flera hundra miljoner år sedan och insekter som är större än dom själva. Dom beslutar sig sen för att fånga gorillan och ta hem den eftersom den är 8:e underverket. Hallå! Skulle en stor apa vara mer exklusiv än en dinosarie? Ingen i gänget har inte tänkt till helt klart. Hälften av gubbarna blir i alla fall dödade av vissa konstiga förhistoriska djur och innan dom lyckas fånga apan har han tagit död på några till. Trots att apan slakar folk på löpande band så ligger den där bruden och snyftar över att dom skjuter på den. Hmmm.. ordet "blåst blondin" får sin förklaring.

När apan väl kommer till New York så rymmer den helt oväntat, trots att han som hade fångat apan sa att det var okrossbara kedjor. Jag antar att apan inte förstod vad han sa. Efter lite bilbowling och en het kärleksscen mellan apan och bruden på en frusen sjö så klättrar apan upp på det högsta huset i stan med bruden. Smart apa! Då börjar en massa stridsflygplan skjuta på apan som trots det knappt blöder. Bruden som tydligen inte bara är blind av kärlek utan även förståndshandikappad av kärlek klättrar upp bredvid apan och skriker till planen att dom skall sluta skjuta. Ett tips bruden. Dom kan inte höra dig för deras motorer låter skithögt. Sen faller apan helt plötsligt ner och dör vilket var oväntat. Jag trodde att filmen hette King Kong för att det var han som var hjälten. Lite innovativt att ta död på hjälten i och för sig. Det tog 3 timmar innan apan var död. Man kunde ha kortat ner den till 2 timmar utan problem och ändå låtit apan dö. Mest nyfiken är jag över vad som hände med bruden. Började hon hänga som någon sorts groupie utanför apburarna på djurparker efter det här?

Filmen får inget betyg för jag förstår fortfarande inte vad som egentligen hände.