fredag, april 14, 2006

Mountainbike 2006:2


Det var skitigt idag. Från marken sprutade det upp vatten och lera medans dagen i övrigt bjöd på gråmulna moln som tuggade på grantopparna och temperaturen orkade inte mer än upp till +5. Jag körde upp mot Skavsta och tog stigen längs med sjökanten till Verka. Förbi Räddningsverket på asfalten och fram till Rosersbergs slott som har anor från mitten av 1600-talet. Genom slottsparken och in på fårhagarna för att sen få finåka längs med Mälarens kant en bit. Jag loopade sen tillbaka på snygga stigar för att åter komma till slottet. Därifrån vände jag söderut igen och vid nämnda Räddningsverk tog jag västerut mot Runsa. Jag tog en sväng upp till skeppssättningen vid Runsa fornborg. En av sveriges största och den lär ha anlagts i slutet av järnålderna. Då vet alla som har koll på historiens vingslag att vi hamnar omkring 1000-talet. Jag la inte mer energi på dom gamla stenarna utan körde tillbaka till Runsa-allén och tog afalten fram till Nytorpsvägen. Skogsmakiner och hundägare mötte jag på den blöta grusvägen. Dagens topphastighet blev på branta backen strax före Nytorp där jag kom upp i 51,7 km/tim. Vägen fortsatte sen åt rätt håll och jag avslutade med lite fin elljusspårskörning. Även idag prickade jag 28 km och det tog mig 90 minuter. Ensam är stark brukar det heta men idag kändes det mest som att ensam är skitig. Jag kan ju säga att mitt ansikte är förhållandevis rent i jämförelse med hur ryggen och byxorna ser ut. Stänkskärmar är för mesar. Inte hade jag vägarna förbi någon vattenslang heller så nu står det en skitig cykel i förrådet. Jag får se till att tvätta den efter nästa runda som är inplanerad till söndag.