torsdag, april 20, 2006

Sator

Efter att ha lyssnat igenom plattan hela dagen i går och en till gång nu på morgonen skall jag ge ett initialt omdömme för er som inte vet vad det handlar om. Hela plattan osar gediget Satorhandverk. Klassiskt Satorsound på alla låtar även om jag kan känna att den är lite softare än deras hårdaste låtar från förr. Därmed inte sagt att det saknas rökare. Skulle jag sätta betyg redan nu skulle det bli en 4 (av 5) Favoriter som fastnat nu direkt är.


Escape from Pigvalley beach
Jag får vibbar av dom gamla Svenska kultbanden Psychotic Youth och Sonic Surf City när jag lyssnar på denna sköna låt. Lite Sator möter surfpop möter dofter av rockabilly.

Goodbye Joey
Sator gör en hyllningslåt till avlidne Joey Ramone. Det är en soft låt som gungar på med lite Ramoneskänsla i soundet.

This ain´t the way home
Naturlig uppföljare till den gamla klassikern I wanna go home. En Sator pop-hoppar låt när dom är som bäst.

You ain´t nothing to me
En snabb nästan pop-punkig låt som skriker kaxig attityd. Skrikande gittarer och ett skönt piano som någon slår hårt på, dessutom en skön refräng.

No
Det är ju alltid roligare att säga nej än ja och det vet Sator. Hela bandet trycker i med No och Satorgitarrena låter lika bra som förr.


Nu är det bara att veva ner rutan på bilen och dra på med Sator i stereon.