lördag, maj 06, 2006

Inte första valet

Idag skulle jag normalt ha valt mellan Järlas medeldistans ute på vackra Värmdö eller Roslagens långdistans vid undersköna Riala. Nu blev det inte helt oväntat mountainbike istället. Vid min sida fanns Dalis och Sohlman. Fördelen med att ha Sohlman med på turerna är att det fuskas inte med farten. Man får allt som oftast trampa så hårt tyget håller. Detta trots att killen inte för så länge sen genomförde sin andra knäoperation på kort tid. Jag hade cykeljacka med t-shirt under och mina långa nya tajts och det visade sig vara för mycket. Man kunde gott ha kört med korta cykelbyxor och kortärmad tröja i den sommarvärme som bjöd upp till cykling i dag. Tyvärr blev turen lite kortare än planerat. Vi fick ihop 38 km på dom 2 timmar vi var ute. Redan efter 10 km körde jag sönder min främre växelfördelare vilket innebar att jag endast kunde köra på det minsta drevet. Detta innebär som ni vet att jag hade 8 lätta till mycket lätta växlar att använda. Allt var kanon så länge vi var på små tekniska stigar eller i branta uppförsbackar men så fort det blev grusväg eller annan snabb åkning blev jag ifrånåkt trots att benen pinnade på som hos en Duracellkanin. Hur som helst blev jag ändå trött och rejält svettig så man är värd en eller två kalla Brooklyn Lager ikväll.