söndag, juni 18, 2006

Jukola

Tack och lov har mina sista intensiva dagar inneburit att jag inte haft någon Jukola-abstinens. Någonstans långt innerst inne, en kort bit ifrån min slitna lever, finns en tagg av avundsjuka men jag förtränger känslan så hårt det går. Jag läste att Eglinski saknade burritos på Jukola. Det fick mig osökt att tänka på dom världsberömda Finska pirogerna. Varför i hela världen har aldrig såna sålts på Jukola? Eller så kanske det finns eller har funnits men jag har som alltid snöat in på makkaran och inte sett pirogerna. Jukola har annars alltid varit heltorftigt i matväg. Finland är Skandinaviens svar på England när det kommer till mat. Nu får jag väl en uppretad Finsk mobb på mig för dom här halvsanningarna. Men springa kan dom i alla fall Finnarna. Förmodligen är det mer urkraft i den Finska maten jämfört med Mamma Scans sönderproducerade halvfabrikat som en annan har växt upp med. Finska makkaran är i alla fall 100 gånger bättre än den Tyska bratwursten. Tyskarna serverar sin korv med en jäkla hård liten fralla. Vad fan är det för fel på riktiga, mjuka och goda korvbröd kan man fråga sig.

2 Comments:

At 6/19/2006 6:28 em, Anonymous Anonym said...

Spike har av mig fått en reprimand för sina uttalanden om burritos på Jukola. En sådan helig institution som Jukolas makkara tafsar man inte på ostraffat ;)

 
At 6/19/2006 8:43 em, Blogger AspLövet said...

Rätt så. Jag tror att om makkaran försvann skulle deltagarantalet halveras. Minst. :-)

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se