fredag, juli 07, 2006

Några små orosmoln

Nu jävlar har det vänt. Det blåser positiva vindar i AspLövets liv och rosa moln tornar upp sig som en Jukolastart vid horisonten. Jag skulle kunna fylla hela blogger.com med allt bra just nu men det tar för mycket plats och tid så vi nöjer oss kort och gott med att jag är nöjd.

Dock finns det några små saker som naggar min sockersöta verklighet lite i kanten. Som ni vet var jag hos tandläkaren i onsdags och lagade en trasig tand vilket kostade 1200:-. Idag var jag på en undersökning som kostade 500:-. Hur det kommer sig att man lagar först och undersöker sen kan jag inte svara på men eftersom det var 4 år sen jag var hos tandläkaren så antar jag att även dom utvecklar sitt yrke. Kontentan av dagens undersökning blev att dom hittade inga hål men ytterligare en tand som behövdes repareras. Tydligen var det en livsvådlig amalgamfyllning från det glada 80-talet som var paj och behövde bytas ut. Kalaset som skall ske i mitten av augusti kommer att kosta 1100:- Ni kan börja summera mina totalt-ovälkomna-utgifter nu för det kommer mer. Dessutom hasplade tanläkaren ur sig att jag högst troligt bär på en inre stress och oro, för det visar sig i mina tänder, som jag enligt tandläkaren gnisslar nattetid. Detta har till följd att dom iofs slipas fint men även sakta men säkert nöts ner. Du behöver en tandskena sa tandläkaren kort och utan sympati i rösten. Boka tid i kassan och det kostar ynka 2500:-. Efter detta lämnade AspLövet lokalen hos svenska folktandvården och funderade på en tandläkarresa till Azerbajdzjan. Nog fan måste man kunna komma undan billigare där, med handvevade borrar och gammal fårspillning som fyllning.

Annars är allt så bra, så bra.

Jo, det var ju det där med min mountainbike också. Efter att jag bytt min sönderkörda främre växelförare så fick jag aldrig ordning på växlarna. På det främre drevet hoppade och studsade kedjan runt som på en orytmisk Jukolaorienterare ivrigt fylledansande på Silja Festival. Efter vidare kontroll av personer med mer koll så konstaterades det att dreven fram är helt nernötta och sönderkörda. Prisförslaget för att få ordning på cykeln hamnade på 3000:- Min plånbok avböjde tillfälligt förslaget men tyvärr är det nog så att jag måste få ordning på skiten. Cykeln kostade för mycket för att åka till skroten och springa kan jag ju inte så mtb kanske är min chans här i livet att få bli svettig.

Annars är allt så bra, så bra.

Jag glömde min mobil förresten. Den har börjat bete sig märkligt. Laddningar som förr höll flera dagar tar nu slut efter en halv dag. Bildskärmen lever ett eget liv och ibland ser det ut som ett lågbudgetspel från spectrum-tiden. Det är väl bara att köpa en ny antar jag. Undrar om det fortfarande går att få tag på mobiler med monokroma skärmar där vanliga sms är den tuffaste finessen.

Annars är allt så bra, så bra.

Hmmm.. jag glömde bort mina planerade kompass-, orienterinssko-, pannlamps- och Sarva-inköp. Give or take 4500:- Nu är ju tack och lov inte dom kostnaderna, i mitt perfekta liv, något akut.

Annars är allt så bra, så bra.

Jag menar, pengar är ju en trång sektor vilket innebär att såna här kostnader svider lite mer. Att det svider är ju i sig bra för då vet man att man lever. AspLever skulle man kunna säga

Annars är allt så bra, så bra.

3 Comments:

At 7/07/2006 10:18 fm, Anonymous Anonym said...

angående din MTB, jag och farsan skruvade loss främre dreven igår och det mittersta är helt slut.. men du bör nog byta alla tre.. skall man vara riktigt noga borde man byta bakre också eftersom man bör byta kedja i samband med drevbyte, de slits ihop och byter man ut en del kan det börja strula med de "gamla" delarna. Vi kan väl kolla runt lite tills vi hittar en bra affär och tills vidare kan du låna min stålkuse.

 
At 7/10/2006 9:43 fm, Anonymous Anonym said...

Du får ingen schysst lampa för under 6' nu förtiden. Det ska vara metalhybridmegasupermax lampa som kräver 320 A i uppstart. Så du får revidera din budget där.;-)

 
At 7/11/2006 8:38 fm, Blogger AspLövet said...

Är det så illa alltså? Nåja, inget annat än det bästa är gott nog för mig, och den bästa lampan bör jag nog ha när jag sitter i skrubben framför datorn och följer kommande Tiomila och Jukola.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se