måndag, juli 31, 2006

Nystart

Banan var för lång och värmen tog hårt på en otränad kropp, dessutom gav den svåra banan huvudbry åt hjärnan men ekvationen gick ändå ihop eftersom jag hade fruktansvärt roligt. Min comeback i skogen efter en lång viloperiod började på ett klassiskt parti. Jag grävde långt ner i kartongen med träningskartor och hittade där Frösundakartan gjord 1983. Det har nog inte arrangerats en tävling där på 20 år, något som är mycket märkligt med tanke på hur fint parti det är. Det intressanta är att kartan är lika bra nu som då för ingen skogsavverkning har skett och nya stigar lyser helt med sin frånvaro. Jag hade lite problem med orienteringen. Den diffusa terrängen gör att man knappt kan orientera efter den finare kurvbilden på 15,000- dels kartan så man får köra kompass och läsa av dom större höjderna och kärren. Jag gled förbi 2:an då jag misstog hjälpkurvan direkt väster om kontrollen som en ås men jag insåg mitt misstag ganska fort. Till 4:an och 7:an hade jag lite svårt med den raka kursen och lagom till 5:an tröt orken rejält. ca 45 minuter tog det att springa den 5,5 km långa banan. Inte så illa med tanke på at jag vilat i princip sedan slutet av mars. Det mest anmärkningsvärda är att jag inte kände någonting av gubbvaderna eller hälsporren. men dom blev kanske tagna på sängen av att jag gick ut och sprang. Idag vilar VM-löparna men jag springer, man får passa på att träna när inte datorn lockar för mycket.