tisdag, augusti 08, 2006

Baksmälla

Det känns som att hela orienteringsvärlden har en kollektiv baksmälla efter VM och man kan nästan höra det lågmälda tisslet och tasslet hemma i stugorna. Satt sprintkontrollen som det protesterades mot i bilen eller bakom bilen? Hur kommer det sig att dom där jävla gps-blipparna på Tractrac´en ibland inte är i närheten av kontrollerna på kartan? Varför får tjejer springa herrkavlen men inte tvärtom? Förmodligen är frågorna lika många som svaren. Det brukar vara så. Man behöver bara veta vem man skall fråga. Till nästa år vill jag i alla fall att dom kör sprintdistansen efter skidornas upplägg. Först ett kval där dom 16 snabbaste går till kvartsfinal. 4 man springer där samma bana, man mot man. Dom 2 bästa går till semi med samma upplägg och sen vidare till en A-final med 4 löpare och en B-final med 4 löpare. Inte för att jag skulle vilja springa ens en sån sprint, men jag tror att det kan bli bra underhållning för publiken och det är väl det enda som räknas nu för tiden. Nästa års VM går i Ukraina och det ser ut som ett extremt snabblöpt vm står och knackar på dörren. Veteran-VM som kanske normalt passar en annan lite bättre går i Kuusamo i Finland. Det ser grymt läckert ut men jag orkar inte ens drömma om skiten för jag blir bara besviken.