tisdag, augusti 08, 2006

Jo Löytyi !

Det är dåligt med roliga gubbar på kartorna nuförtiden. 1982 sprang jag en träning i Finland och där bjöds man på roliga gubbar i kartkanten. Jo Löytyi ! Jag vet inte vad det betyder faktist och jag orkar inte googla heller. Kanske betyder det, Här är den! eller Sluta hänga för fan! Terrängen ser som på alla andra Österbottniska kartor ut att vara flackt, stenigt och dikigt. Kan inte direkt påstå att jag minns loppet. Åter till dom roliga gubbarna. Saknar man inte lite artistisk frihet hos kartritare? Skulle dom inte kunna skoja till det lite i utkanterna av kartbilden. Roliga bilder, fejkade naturfenomen, dikter eller rätt och slätt lite egocentrisk PR för sig själva. Fan, skulle jag tillbringa några månader i skogen ritandes en karta skulle jag kräva lite eget utrymme på kartbladet av beställaren. Om jag vara kartritare så skulle det också byggas gränsrösen till förbannelse i det området jag karterade. Det finns alldeles för lite gränsrösen här i världen.

6 Comments:

At 8/09/2006 8:01 fm, Anonymous Anonym said...

Kan väl tolkas som att det betyder
att något REDAN har HITTATS, se ungefärlig översättning nedan.

Frågan är vad dom har hittat?
en orienterare som är vilse? en stor trekantig svart sten eller är det en svart påse som läcker något gult klegg?? dock en skön bild med kepslöpare på rad.


Jo
redan adv.
så här (oväntat) tidigt

Löytö
fynd fyndet fynd fynden subst.
något man funnit; lycklig upptäckt

Löytää
finner fann funnit finn! finna verb
hitta, upptäcka; märka

 
At 8/09/2006 9:39 fm, Blogger AspLövet said...

Jag hade inte noterat det gula under trekanten. Personligen tycker jag att streckgubben med viftande armar ser arg ut. Det kanske är tränaren som skriker på sina adepter att dom skall öka farten. Och notera den lilla killen som släpar lite längst bak i ledet. Han lär få skit i bastun efter träningen om han inte hänger med. Jag ser nu också att en av killarna bara har en arm, han fick inte heller någon karta med sig. Mycket går det att läsa in i bilden :-)

 
At 8/11/2006 9:20 fm, Anonymous Anonym said...

Om man zoomade in i OCAD kunde man läsa en Lundelltext i blå bokstäver som utgjorde kartramen på en Kils OK karta ritad av Chrille som gjort Sverigelistan.

 
At 8/11/2006 9:39 fm, Blogger AspLövet said...

Se där!! Mera såna kryptiska saker. Lite grann som allt tjat om att man kan höra meddelande om man spelade gamla LP-skivor baklänges.

 
At 8/11/2006 11:58 em, Anonymous Anonym said...

Det finns massor med sådana hemliga budskap från kartritarna till omvärlden lite här och där om man tittar noga. Om 2000 år kommer Storebror att skjuta till pengar för att kunna köra skiten i ett multiparallelprocessorkluster för att utröna vilka meddelanden det finns och vad budskapet egentligen var.

 
At 8/22/2006 11:30 fm, Anonymous Anonym said...

"Jo löytyi!" är ett finskt idiom som betyder ungefär "Nu hittades den äntligen!"

Eftersom det är flera löpare som anländer till kontrollen är det antagligen budkavle eller anna tävling med gemensam start. Om det inte är en riktigt lurig kontroll på en individuell tävling, antagligen felplacerad...

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se