tisdag, augusti 15, 2006

Sprintorienteringens framtid

Jag har funderat lite på det här med sprintorientering. Klart är ju att den har kommit för att stanna och jag är nog en av dom första som har förlikat mig med den sanningen. Frågan är bara hur man skall komma runt dom här barnsjukdomarna som sporten lider av just nu. Konstiga sprintnormer, välkända tävlingsområden, orättvisa bilparkeringar osv. Jag tror därför att vi behöver utveckla sprinten lite grann. Till att börja med så måste vi nog flytta ut tävlingsformen i skogen, gärna ut i ren vildmark. På så sätt så slipper vi alla problem med stadstrafik, konstiga karttecken och iritterade civilister. Sen tycker jag att kartan borde vara i 1:15000 del. Varför det frågar ni då? Jo för att banorna måste bli längre, mycket längre. Det är ingen som hinner bli trött på 15 minuter och skulle man bomma lite grann så är man borta vilket inte är rättvist på något sätt. Således blir kartan i skala 1:15000 och banlängderna bör var minst 10 km, gärna mycket längre. Kan vi bara driva igenom dom här små förbättringarna så tror jag vi kommit en bit på vägen. Sprintorienteringen skulle vi kunna kalla "Klassisk distans" för det är ju det den har blivit dom sista åren. Nu skall jag bara plita ihop en motion till SOFT så att vi kanske redan till nästa år kan ha fått struktur på sportens nya "Blå band"

3 Comments:

At 8/15/2006 3:40 em, Anonymous Anonym said...

Du AspLövet, du kan börja med att påverka utvecklingen inom sprint genom att rösta om i vilka områden nästa års etapper i Sthlm City Cup ska gå.
Bara det... ; )

 
At 8/15/2006 8:31 em, Anonymous Anonym said...

Låter vettigt! Med dessa justeringar skulle kanske till och med jag kunna vara intresserad. Jag är dock inte helt främmande för arrangemang i parker om de bara har rätt karaktär. Jag föreslår tex Tyresta nationalpark.

 
At 8/15/2006 9:27 em, Blogger AspLövet said...

PS>> Jag tror du är någonting stort på spåret. Tänk alla orörda nationalPARKER vi har i det här landet. Helt rena från hundbajs, parkbänkar och glasskiosker.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se