torsdag, september 21, 2006

5 sträckor från förr

Fick en fix idé att jag skulle försöka komma ihåg 5 kontrollsträckor från min bortbleknande karriär in i minsta detalj (utan att titta i några kartpärmar givetvis). Det är inte så lätt som det låter. Inte för mig i alla fall. Jag har inte så många tävlingar att ta av dom sista 7-8 åren och bortsett från det har jag ett sviktande minne att tampas mot också.



Nope.. det gick inte.


Jag ansträngde mig verkligen. Jag minns tävlingar och kan se banorna framför mig, men ingen sträcka ploppar upp ur mitt minne. Visst kan jag komma ihåg kontroller, banstråk, känslor och fragment av sträckor men jag kan inte på rak arm redovisa exakt hur jag sprang och tänkte på en enda orienteringssträcka från min karriär. Skrämmande. Kanske ställer jag för stora krav på mitt minne. Man kanske inte behöver komma ihåg varje höjd, sänka eller liten sten man passerat på sin väg mot den verkliga kontrollen. Minnesbilder finns det gott om i alla fall. Ibland är det bara kanske ett hygge man får upp. Minns inte vilken tävling, men hygget (Dalatävling på 80-talet tror jag) finns där som en färgstark projektion i mitt inre. Ibland är det ett kärr med iskallt vårvatten (Rånäskavlen?) Jag minns en stor sänka med gammal blåbärsgranskog från ett Älgdrev. Ett klapperstensfält i Hälsingland. Ett Jukola på en travbana som aldrig ville ta slut. Travbanan alltså. En uppförsbacke på O-festivalen med rygg på Torunn Fossli. En dimmig äng på en Smålandskavle. Den där gången jag barfota trampade i en komocka på väg till duschvagnen. Jag minns så lite jämfört med det jag inte minns. Tragiskt.