fredag, september 01, 2006

Natt-Kungen är inte tillbaka

Jag är en jävel på nattorientering. Tävlingsformen passar mitt lynne liksom. Ni vet. Introvert och ljusskygg. I kväll är det Natt-DM för Stockholmarna i Törnskogen. Jag skall givetvis inte vara med. Bortsett från att min huvudställning är trasig, jag har ont i ett knä och det är kick-off med jobbet så ställer jag inte upp i tävlingar som jag med all säkerhet vet att jag skall vinna. Okej, det sista kanske inte stämmer men annars har jag tillräckligt med anledningar att avstå. Den stora Planen som fastställdes för flera veckor sedan gäller fortfarande. Debut lördagen den 9 september på Vallentunas Långdistans. Nu har gubbvaderna bara en vecka på sig att sätta in en stöt. Jag skulle inte bli förvånad om dom lyckas. Jag har inte sprungit en riktig tävling sedan september 2004 då jag deltog på en av publiktävlingarna vid WOC i Västerås. 2 år. Det är en stund det också. Ibland kan jag sakna nattorientering fruktansvärt mycket. Framförallt dom där tävlingarna när man sprang H21 och fick starta absolut sist. Halva startfältet har duschat och åkt hem innan man ens gått till start. Startpersonalen har rivit ner allting utom din kartback när du startar. Ett stilla regn börjar falla. Känslan av total ensamhet i en mörk skog kan vara otroligt skön ibland.

6 Comments:

At 9/01/2006 11:15 fm, Anonymous Anonym said...

Vad brukade finnas kvar när du äntligen kom i mål? Orienteringsmomentet belv extra svårt då arrangörerna rivit ner såväl målskynke som snitsel och ibalnd även skärmen från sista. När du skirder över mållinjen är det någon jävel som ropar över fältet "Det behövs ingen skallgång! Han lever ännu!". Vattnet i tvätten är slut och bonden har redan börjat gräva nya täckdiken på åkern där din bil är parkerad... Du kör vilse på vägen ut från TC och får vänta tills det ljusnar för att alls hinna hem.

 
At 9/01/2006 11:25 fm, Anonymous Anonym said...

Ja, jävlar så sant - så var det senast på grymnatta då ett stilla snöfall dessutom förtog sikten. Vidare kom insikten att "jasså - det var bara en tunn isbrygga över diket och ojvadetvarkalltivattnet.
Varför gör man detta - och tycket det är kul...?

 
At 9/01/2006 1:21 em, Blogger AspLövet said...

Jag saknar att komma upp på lite högre höjdpartier där den kalla råa nattluften byts ut mot varm skön dagstemperatur som ligger kvar och dallrar.

 
At 9/01/2006 2:39 em, Anonymous Anonym said...

F-n va alla inlägg här har ett drag åt det poetiska.
VERKLIGHETEN ser ut så här; ikväll ÄR jag sist startande i H40. Lägg där till att tvenne söner åxå startar sist i sina klasser och lär sitta dyngtrötta vid TC när jag går i mål så säkerligen kommer man mötas av typ "öhh, nu vill vi hem, va har du hållit på med egentligen..."
Tur att det är sovmorgon imorron.

 
At 9/01/2006 2:50 em, Anonymous Anonym said...

Tänk att man tyckte att det var ett fredagsnöje en gång i tiden... numera är man dekadent och tar hellre än öl eller tio...

 
At 9/01/2006 2:56 em, Anonymous Anonym said...

KULA>>> Försök inte, det är ju bara ren taktik av dig att efteranmäla dig för att dels få de fördelarna det innebär samt att få njuta av alla detaljer AspLövet med flera radat upp.
Tänk på stackars mig som får starta relativt tidigt, inte får häng på någon rätt ensam som man är samt till slut få se sig ikappsprungen av en 28 minuters senare startande Lasse Grankvist.
Snyft!

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se