lördag, september 23, 2006

Tro det eller ej men nu tränas det

I've been standing on the edge of the roof looking down
I've been looking at the people that are gathering around
I've been here for an hour or maybe even more
Just looking at the people that I've never seen before
Stupid little faces are all I can see
Those silly little suckers are all laughing at me
No wills cheap thrills you're puppets to the master
Your only satisfaction is my lonely disaster
You learned how to creep and you learned how to crawl
But you never really learned anything at all


Trött på skador beslöt jag mig för att röra på min defekta kropp idag. Jag tänkte testa knät med lite mountainbikeåkning. Grundplanen var att köra lågintensivt för att inte pressa knät och dessutom cykla i rak riktning bortåt tills att jag blev trött. Det borde bärga för att jag skulle bli jättetrött innan jag var hemma igen.

I was grounded
while you filled the skies
I was dumbfounded by truths
you cut through lies
I saw the rain-dirty valley
you saw Brigadoon
I saw the crescent
you saw the whole of the moon!


Jag slängde på mig min Camelback. Jag har tagit bort vattenpåsen för den läckte men extra slangar, pump, multiverktyg, lite pengar och en kamera hade jag i den. Jag hittade iofs också en dinosaurie samt en brandbil som Miniknatarna gömt i ryggan men dom grejorna fick stanna hemma. Så med tung rockmusik i mina öron, väl serverat av min nya Walkman-mobil rullade jag ut denna höstlördag.

It's another Saturday night
and I'm out on my own
I need a drink I'm so messed up
I wanna be alone
Got some money in my pocket
and some trouble in my mind
Don't wanna talk about it
I haven't got enough time


Elljusspåret till Kario blev en bra början. Inte Kairo i Egypten men väl badplatsen Kairo i Väsby. Hästhagarna förbi Harva byttes ut mot en nyanlagd grusväg förbi Söderäng. Väl vid Ängsjö blev det till att välja en av massor av vägar som stod till buds. Jag blundade och tog den till vänster.


Musiken gjorde humöret gott och innan jag visste vad som hänt var jag i Stäket och rullade ner mot Kallhäll. Benen kändes bra och knät skrek inte högt av smärta. Skall sanningen fram så skrek det inte alls. Eller så var det så att jag inte hörde om det skrek för dom tunga riffen i mina öronen var högt uppskruvade.

Getting ready to rock
Getting ready to roll
I'm gonna turn up the heat
I'm gonna fire up the coal
I gotta keep that motor turning
I gotta keep that engine clean
I gotta keep those tires burning
I've got the best you've ever seen


Längs med sjökanten stötte jag på ett stort träd som hade en schysst ölmage. Vissa kanske skulle säga att trädet är med barn men jag gissar nog att alla tonåringar brukar smyga omkring i buskarna drickandes folköl och att det här trädet lever på alla utspillda öl som hamnar i buskarna.


Förbi Kallhälls friluftsgård körde jag fina skogsstigar och skrämde upp både en och två hundägare. Där får ni för att ni täcker upp hela jävla stigen med era feta arschlen sa jag lågt för mig själv. Eller så sa jag det högt. Lite svårt att känna av sin egen röstnivå när AC/DC rockar på i öronen. Mitt mål var Görvälns slott och att ta mig upp på toppen av skidbacken. Det blev en seg resa hela vägen upp men Kvarnberget fick se sig besegrat av en gammal bitter man den här dagen. Jag njöt av utsikten men ganska snart insåg jag att här blev man inte trött av att stå så jag körde ner igen.

You get drunk every night
You can't get drunk on life
Shouting at the world you'll never change
But it's what's inside you've got to rearrange
Going nowhere, going nowhere
Going nowhere, going nowhere



På en liten stig blev jag plötsligt uppskrämd. Vet inte om det var ett ljud från skogen eller om jag bara inbillade mig något men jag slängde mig snabbt ner bakom lite sly. Jag såg inget oroväckande tack och lov och kunde köra vidare.


Vidare mot nya mål och den lagom lätta körningen gjorde att jag fortfarande kände mig fräsch i benen. Ganska mycket asfaltskörning blev det nu ett tag för mitt mål var samma mål som halva Stockholms invånare hade denna dag. IKEA. Jag stannade till vid Barkaby som hastigast för att titta på alla männniskor som mumsade på 5-kronors korvar köpta på IKEA och Bauhaus men deras livsstil ingav inget hopp i min bittra kropp så jag drog vidare.

Some people get by
With a little understanding
Some people get by
With a whole lot more
I don´t know
Why you gotta be so undermanding
One thing I know
I want more
I want more



Plötsligt såg jag ett underbart klapperstensfält ute på ett gärde. Jag kastade mig med cykeln över ett brett diket och tog mig dit för att köra några repor fram och tillbaka. Det var inte stort men det räckte gott och väl för mig den här dagen.


Nu började jag bli lite trött i kroppen så en kortare vilopaus behövdes. Jag hittade en naturskön åker som var nyskrapad och den dammade inte mer än en torr stupe på fredagseftermiddagen. Jag längtade inte hem men lite fikasugen började jag bli så jag bestämde mig för att köra mot Bögs Gård.

Oh sit down
Oh sit down
Oh sit down
Sit down next to me
Sit down, sit down, sit down, sit down, down
In sympathy



Grusvägarna mot Bögs gård inbjöd till hårdkörning så jag kryssade fram mellan lördagsflanörerna som njöt av den varma höstdagen lika mycket som jag. Plötsligt hamnade jag mitt i en flock av betande kossor som stod både på vägen såväl som bredvid. Jag smög förbi dom utan att glo allt för mycket men undrade lite hur behagligt livet inte skulle vara om man stod i deras klövar.


En kall cola med chockladboll till trycktes på Bögs Gård. Dagen till ära hade dom en trubadur som spelade. Problemet för trubaduren var att han satt inne och spelade medans alla gästar satt ute i solskenet och fikade. Det skall inte vara lätt att underhålla tydligen. Jag orkade inte lyssna på honom för jag hade kilometrar kvar att avverka samt mycket bra musik kvar i mina hörlurar.

Burn down the disco
Hang the blessed DJ
Because the music that they constantly play
IT SAYS NOTHING TO ME ABOUT MY LIFE
Hang the blessed DJ
Because the music they constantly play


Norrvikens vackra sjökant fick bli min vägledare på hemvägen. Kroppen började gny och jag funderade på om det inte vore rätt bra med lördag hela veckan. Inte måndag hela veckan som Bill Murray hade utan lördag. Så vill jag ha det. Vid Rotsunda fick jag en jobbig backe för att sen ta mig via grusvägar till Antuna och avsluta lite fint hem till min egen port högst upp i Runby Backar.

If I, tell ya what I'm doing today
Will you, shut up and get out of my way
Someone ask me what the time is, I don't know
Only know I gotta know now
No time, tryin' ta get a watch repaired
No time, never got a thing to wear
Little ringin' on the telephone
Oh no, hear a ringin' in my head now


Planen som jag satt upp ganska exakt 2.5 timme tidigare (effektiv körning) var till belåtenhet. Krampen i låren kom när jag skulle kliva av cykeln. Härligt. Kramp är en vän man alltid kan lita på. Mätaren stannade på 50.2 kilometer. Nu tror jag faktist att dagen till fullo har existensberättigande. Till och med knät verkar vara på bra humör.

It's after dark now
And Disneyland is closed
The party is over
The night is here
Let's bring out a toast


Vad gäller musik med på träningen så var det första gången jag provade det. Att cykla mtb är fruktansvärt kul tillsammans med andra men är man själv kan det vara lite träligt. Man hinner tänka igenom sitt tragiska liv både en och två gånger och det blir man ju inte gladare av. Därför var lite tung musik som balsam för själen. Nu använder jag ju inte balsam normalt men man har ju läst om effekten som den vill uppnå. Rcok on!

All this talk of getting old
It's getting me down my love
Like a cat in a bag, waiting to drown
This time I'm comin' down

3 Comments:

At 9/23/2006 9:55 em, Anonymous Anonym said...

Det där lät ju hur kul som helst.
Nästa lördag hänger jag med om jag får.

 
At 9/23/2006 11:41 em, Blogger AspLövet said...

Nästa lördag kan du, jag och Salma Hayek cykla. Eller är detta en lite ledtråd att vi hinner cykla innan en viss telefon ringer? I så fall cyklar jag gärna med dig.

 
At 9/25/2006 9:10 em, Anonymous Anonym said...

Om jag hade en date med Salma och inte visste vilken tid så skulle jag nog inte chansa på att ge mig ut och cykla.Sen vill man ju inte komma trött och sliten till en sån date.Men du gör ju som du vill :)

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se