lördag, oktober 28, 2006

Smålandskavlen

Jag kan nästan känna den småländska nattluften och se den tunga dimman fladdra förbi mig när jag nu sitter framför datorn för att via livesidan följa kvällens nattsträckor. Jag blir dock lite ledsen i ögat när jag ser att herrkavlen bara lockat 155 lag. Nu har jag inte sprungit en smålandskavle på säkert 10 år men nog tusan var det fler lag förr i tiden. För 20 år sedan (1986) startade 500 lag. Det är lite skillnad det. Jag sprang tredje sträckan (första dagsträckan) det året och skötte mig faktist rätt bra. Plockade från 221 ner till 172 och tappade bara 1,41 min på den ca 9 km långa banan (57,22 hade jag i löptid) Vi kom till slut 155 vilket måste anses vara godkänt med fyra juniorer samt endast en senior i laget (Zeke, Dampe, Jag, Stor-Lars och Hasse) Det hade inte varit helt fel att få dra på sig en pannlampa och ett trasigt superunderställ i kväll för att få ta sig an lite brötig smålandsskog. Jag får väl istället gå ut på terassen fullt orienteringsklädd och där lägga mig på gräset i min rabattlåda fär att få suga i mig lite svinkall nattluft och känna fukten komma krypande längs med ryggraden.