lördag, oktober 07, 2006

Tidig start på en lång dag

05:18
Klockan ringer och jag studsar inte upp. Helt och hållet beroende på mina stela knän denna arla morgonstund. Är det inte konstigt att man på vardagarna när klockan ringer 06:55 är som en zombie men om man någon gång behöver gå upp ännu tidigare så har man inga problem att vara klarvaken. Jag tassar ut i hallen helnaken som jag är och passar på att posera lite i hallspegeln. Jag spänner alla dom små muskler som finns i min förfallna kropp, men inga spelande muskler syns under det lager av fett och fladder som ligger som en blöt frottehandduk under mitt skinn. Jag suckar tungt och klär på mig tyst för att inte väcka som som får sova vidare.

05:42
Rullar ut ur garaget och kör på tomma Stockholmsvägar från norr till söder. Jag kommer 10 minuter för tidigt till samlingen i Flemmingsberg. Jag ekiperas i en reflexväst och får som bonus en walkie-talkie. Här skall parkeras bussar.

07:02
Första bussen kommer infarande till vår avlastningszon. Jag agerar som en speedad militär. Jag pekar med knyckiga rörelser, domderar och har mig. Maktmissbruk när det är som bäst. Efter en stund börjar dock regnet smattra i min nacke och jag tappar gnistan. Jag hemfaller till mumlande och bögigt småviftande med händerna. Jag längtar hem. Varför står jag söder om stan och parkerar bussar på 25manna när jag kunde varit hemma och följt både 25manna och världscupsstafetten på datorn undrar jag tyst för mig själv.

10:00
Vi stänger butiken på bussparkeringen och jag vandrar mot TC. Hinner lagom fram tills att täten rusar in på 2:a sträckan. Orkar inte lyssna på Forsbergs rabblande av lag utan tar mig till varvningskontrollen för att se några klubbkompisar. Mina gympadojjor halkar omkring i det leriga och hala gräset och knäna mår sämre än i morse. Tar några kort på löpare jag känner och undrar varför dom springer så sakta. Inser ganska snart att dom i alla fall kan springa så jag håller käften om mina betraktelser.

11.40
Står vid sista kontrollen och tittar på tjejer, gubbar, ungdomar och tanter som kommer in om vartannat på 3:e och 4:e sträckan. Jag har nollkoll på vem som leder tävlingen, men där kom i alla fall en snygg tjej. Upptäcker i röran en liten D12-tjej som springer för min klubb. KOM IGEN KATARINA!! Tar några kort och lämnar även denna plats bakom mig.

12.20
Klubbens grabbar på den 5:e sträckan är på ingång till varvningskontrollen. Dom är medelålders som jag. Dom är heller inte mycket bättre tränade än mig men dom kan i alla fall springa. Jag är inte avundsjuk. Det är inte klädsamt att vara avundsjuk säger folk. Fast om ni frågar mig en sen lördagkväll efter några öl kan nog både avundsjuka och missunsamhet komma framkrypande ur mina porer. Nog om det. Regnet tilltar och spöregn står från och med nu på schemat. Jag stirrar upp mot en mörk himmel och längtar hem. Med raska kliv lämnar jag 25manna bakom mig och åker hem i regnet. Trafiken genom Stockholm är tät och jag undrar vad jag fått ut av den här dagen. Ingenting ringer i mina öron. Ingenting.

15:05
Befinner mig på Kista centrum tillsammans med 1 miljon andra kunder. Jag smyger längs med väggarna för att inte dras med i köphysterin. Vad fan gör jag här? Ser en annan man med barnvagn som ser helt vilse ut. Hans blick är stressad som ett rådjur i skenet av en framrusande bil. Du och jag mannen. Du och jag.

18:30
Jag står på terassen. En bister höstvind gör att dom 12 gader som termometern visar känns som 5. Vi grillar. Bättre sent än aldrig eftersom det varit sparsamt med den varan trots den fina sommaren. Jag smuttar på den kalla ölen i min hand och huttrar trots att jag satt på mig den varmaste tröjan jag hittade i garderoben. Undrar stilla om jag inte borde ha köpt det där superunderstället som reades ut i Intersporttältet på 25manna. Äsch! Jag köper ett nästa år tänker jag och hämtar en ny öl.

6 Comments:

At 10/08/2006 11:00 fm, Blogger Anna Hallmén said...

Du har fått allting om bakfoten. Regn hör till. Smuts är härligt. Finns det något bättre än ljudet från vattendroppar som landar på marken bland mossa och torra löv, och när vätan riktigt kryper inpå skinnet? Dessutonm var det riktigt varmt och skönt igår kväll och det blåste ljumma höstvindar. Även uppe på Fläskberget.

 
At 10/08/2006 3:04 em, Blogger AspLövet said...

Anna>> Värst vad det vänder fort för dig då. Var det inte du som bara för några dagar sen skrev att "Livet suger" på din egen blogg?

 
At 10/08/2006 3:52 em, Blogger Anna Hallmén said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 10/08/2006 3:54 em, Blogger Anna Hallmén said...

Ja när man tvingas sitta inomhus och plugga fysik flera dagar i sträck måste jag erkänna att livet inte är så värst härligt. Men att klaga på lite regn och smuts... Jag har ett sånt inlägg, du har hundratals! Nu får du faktiskt ta och rycka upp dig lite. ;)

 
At 10/08/2006 5:56 em, Blogger AspLövet said...

Anna, du är alldels för ung för att hålla på att läsa såna här bitterbloggar. Du är härmed portförbjuden.

 
At 10/08/2006 6:30 em, Blogger Anna Hallmén said...

Där ser man. Här sitter man och försöker muntra upp dig och vad får man tillbaka? Portförbjuden. Frågan är om jag ska heja fram dig eller lägga krokben för dig när du väl gör comeback..? ;)

Nåja, det ska bli mycket intressant att se hur du bär dig åt för att hålla denna envetna, påträngande tonåring borta... ^^

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se