torsdag, november 16, 2006

Prisvärt eller inte?

Vad är mest prisvärt inom orienteringen? Jag gjorde en helt stillös och mycket torftig undersökning genom att plocka ut DM-tävlingarna från Stockholm 2006 för klassen H21M (Mästerskapsklassen). Jag gjorde sen den mycket odramatiska matematikformeln kostnad delat med banlängden för att få fram hur mycket man betalar för varje kilometer. Som kuriosa kan nämnas att medel och lång-DM kostade 107 kr medans sprint och ultralång-DM kostade 87 kr. Varför denna skillnad föreligger har jag ingen aning om och jag orkade heller inte ta reda på det. Ni ser vilken undersökande journalistik jag hänger mig åt. Nåväl. Det är trots allt ganska klart vilka dicipliner som är mest prisvärda.

Banlängder H21M 2006 (Stockholms DM)

Sprint - 3390m
Medel - 5390m
Lång - 15500m
Ultra - 19080m

2 Comments:

At 11/17/2006 10:22 fm, Anonymous Anonym said...

Har du någon gång tänkt på varför Formel 1 är dyrare och mer exklusivt att utöva än gocart?

: )

 
At 11/17/2006 11:37 fm, Blogger AspLövet said...

Du får gäna utveckla din teori; Formel 1 = Sprint. Gocart = Lång/Ultra. Det skall bli väldigt intresssant att höra det.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se