fredag, december 22, 2006

Fredagskartan

Lika grå och karg som en finsk bergshäll ter sig numera mitt orienteringsliv. Medans omgivningen har fallit in i något sorts julmyspysigt lyckorus så väntar jag på besked från Löwenströmska. Är mina vrister utslitna som höftkulorna på en 100-åring eller finns det hopp om löpsteg i framtiden. Dessutom skall jag förmodligen få kortison i bägge knäna i januari. Om allt detta faller väl ut så skall jag ta upp kampen mot mina gubbvader igen. Vissa skulle säga att det är en lång väg att vänta innan jag kan springa igen, men jag tänker inte så längre. Jag tänker inte alls faktist. Jag minns bara förr. Det var i mitt fall bättre förr på alla sätt och orienteringsvis. Långt innan gubbvaderna sprang jag ett av mina 20 Jukola (plus/minus något år eventuellt)

1992. Jukolan Viesti. Virolahdella. IKHP vann före Rajamäen Rykkmenti och IFK Södertälje. Rajamäen Rykkmenti är ju ett av dom coolare finska klubbnamnen. Har ett svagt minne av att det skall betyda Rajamäens Regemente. Tävlingsterrängen var urtypisk finsk och jag sprang med mina finska gener urtypiskt bra. Bra för att vara mig i alla fall. Sprang en gryningssträcka. Den 4:e som mätte 8,4 km. Hade 52,28 och tappade 3,08 på täten. Tätlagen måste ha missat dom också. Jag bommade lite på 8:an men annars var det ett habilt lopp som innebar 27 plockade placeringar. Till slut kom vi 122 av 1120 lag. Det var ungefär på den nivån vi låg. Låter kanske inte så mycket för omvärlden men vi var rätt nöjda på den tiden, en liten klubb som vi var, är. Kartan var i skala 1:15000 med ekvidistans 5 meter. Är det av allmänintresse? Bara i ett historiskt perspektiv. Bara för nostalgiker som mig. Bara för mig.

8 Comments:

At 12/22/2006 9:17 fm, Anonymous Anonym said...

Skall vi byta kartpärmar med varandra en dag? Mina är nämligen sönderlästa; jag skiter för mycket nu för tiden...

 
At 12/22/2006 10:59 fm, Anonymous Anonym said...

'Rajamäki' kan väl översättas till Gränsbacken även om orten inte har något svenskt namn. Onda tunger vihdhåller att 'regementet' inte hänvisar till något truppförband utan skulle vara ett öknamn med rasistiska undertoner...

 
At 12/22/2006 7:59 em, Anonymous Anonym said...

-92, man bli ju nästan nostalgisk!

Mikael Boström gick 4:e i mitt lag (IFK Södertälje 1), låg i täten men bommade en hel del, kan ju förklara varför du gick så bra tidsmässigt :)

Har filmen från finsk TV hemma på video...grym rulle!

 
At 12/23/2006 3:57 em, Blogger AspLövet said...

Tack Moon! Ta ner mig på jorden bara. Här har jag i 14 år nu levt i villfarelsen att den där Jukoladagen var jag i mitt absoluta esse, men nu vet vi alltså att det var samma gamla trötta ben som vanligt. Nu kan jag lika gärna börja tulla på julspriten så här dan före dan.

 
At 12/26/2006 7:07 em, Anonymous Anonym said...

asplövet>>Du gjorde ett bra lopp och borde vara nöjd med din tid!

Täten var ju kass som bommade den natten, inklusive våran gubbe.

 
At 12/28/2006 3:17 em, Anonymous Anonym said...

The club name "Rajamäen Rykmentti" comes straight from the Aleksis Kivi novel "Seven Brothers". There is a family called "Rajamäen Rykmentti".

You can search the text with "Rajamäen" and check it out by yourself.

To translate club name right, you maybe should take a look at the Swedish translation of the novel (De sju bröderna).

-Jagge-

 
At 12/28/2006 11:28 em, Blogger AspLövet said...

Thanks Jagge, the plot thickens. Was it some brothers that started the club?

 
At 12/29/2006 8:19 fm, Anonymous Anonym said...

I do not know who started the club. Brothers? Why you think there might have been brothers? It was Jukola brothers in the novel, not Rajamäki brothers. Rajamäki is a village in southern Finland and this family (not Jukola family, and not Rajamäki family) came from the Rajamäki village (if I remember it right). And the club comes - of course - from the very same town.

Are you aware of where this "Venla" comes from and what it's got to do with Jukola boys? Why and what is the stone, "hiidenkivi" (podium), you always can find in every Jukola TC? And what this stone got to do with bulls and mass starts?

-Jagge-

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se