onsdag, januari 10, 2007

Julen dansas ut för andra gången

Årets jul stökades bort i det AspLövska hemmet i helgen som var. I kväll blev det dock julstök igen, fast på ett mer skogsnära sätt. Först tog jag tag i granen som stått oklädd och ensam på terassen. Med ett kast som skulle gjort Pitkämäki avundsjuk så for den ner 2 våningar och landade på en gångväg snett nedanför mig. Först tänkte jag lämna den där med motiveringen att alltid retar det någon, men jag fick andra och bättre tankar. En bit från mitt hus, där skogen tar vid, ställde jag upp den för allmän beskådning. Är det någon som vill ha en bättre begagnad Kungsgran som inte börjat barra ännu så hör av er till mig. Skulle detta läsas av någon sop-polis så handlar det inte alls om nedskräpning. Jag återplanterar en utrotningshotad trädsort i en numera skövlad skog. Jag borde ta mig fan få Nobels fredspris eller nåt sånt för min insats. Efter att granen och jag sagt adjö tog jag mig an uppdrag två i mitt "julstök goes lättare träning". En Tomte placerades ut på en plats känd bara av mig. I alla fall än så länge. Den här gången är det lätt så den borde hittas fort. Klar med mina julbestyr löpte jag vidare i maklig takt och klockade in kvällens pass på 45 minuter. Lätt duggregn gjorde AspLövet extra gott.