torsdag, januari 25, 2007

Kallt

Först drar jag på mig en vit kroppsstrumpa och springer omkring i lägenheten som en muterad spermie. Sen fyller jag på lager efter lager. Superunderställ. Träningsbyxor. Skidbyxor. T-shirt. Långärmad t-shirt. Collegetröja. Munkjacka. Träningsjacka. Skoteroverall och slutligen min dubbelfodrade Goretex-vinterjacka. På händerna har jag ett par skidhandskar samt ett par fodrade tumvantar. Huvudet slår jag in i en toppluva samt ovanpå den min tjocka björnmössa som för tankarna till ett bistert Sibirien. Efter påklädnadsprocessen som tog 20 minuter är jag så redo för en kort och snabb hundpromenad på 10 minuter. Det skall inte vara lätt att hata kylan.

Egentligen har jag ingenting emot vinter som sådan. Snön kan jag faktist tycka är underbar. Hade man kunnat ha en halv meter pudersnö i samklang med en temperatur på +20 grader så hade jag varit lycklig. Men nu måste det tydligen vara minusgrader, Stockholmsrått och mörkt nästan dygnet runt. jag förstår varför folk tar livet av sig.