tisdag, januari 30, 2007

Samtal med mig själv

Tre jävla veckor innan jag får besked om jag får fler sprutor inkörda mellan knäskålen och skenbenstoppen. Hur skall jag fördriva tiden? Som vanligt antar jag. Svärandes över uteblivna träningspass och ältandes gamla tävlingar som folk glömt namnet på. Dackefejden. Vasadu? Sumpslitet. Ohh Nej! Skall du börja rabbla gamla UV-tävlingar nu också. Porslinsloppet. Du vet att du inte blir friskare i huvudet av det här va? Njurundabommen. Varför är inte du på jobbet förresten? Solvarvet. Det är ingen som minns dessa så du kan lika gärna sluta. Hofbalen. 1000 spänn på att du inte kommer att bli av med knäproblemen. Vårfejden. Suck. Cirkelskubbet. Var det den där tävlingen som sponsrades av ett kaffemärke? "Minnet". Minnet är något som jag trodde du tappat för länge sen. Hammarslaget. Maj-Racet. Skärmträffen. Jag har inte hört talas om några av dom här tävlingarna. Är du säker på att vi är samma person? Närkekvarten. Näee, vänta nu. Närkekvarten har fan aldrig varit en UV-tävling. Jag har gjort många av mina bästa lopp i den skitterrängen. Göingeträffen. Du tänker inte på Göingeflickorna nu? Botkyrkakavlen. Ahhh! Den minns jag. Fast varför vet jag inte, för jag vill minnas att jag gick dåligt dom gånger jag var med. UV-Trampen. Japp. Där satt den, klappat och klart. Nu behöver du inte räkna upp fler tävlingar. Men jag måste säga att du misslyckades. Jag har inte tappat sugen efter att kunna orientera igen. Nu är det mindre än tre veckor kvar. Tiden rusar iväg när man har tråkigt. Nu måste jag bara sätta mig ner och komma på varför jag inte är på jobbet.

7 Comments:

At 1/30/2007 12:35 em, Anonymous Anonym said...

Tullinges Botkyrkakavlen är ju en klassiker. Var det inte nån form av åldersindelning typ 100 år på 8 sträckor, minst en tjej eller nåt sånt.

Jag var med i hur många år som helst. Först som 10-årig rookie och fick springa med idolerna 12-årig Matte Forslund och 14-årig Janne Frödin mfl. Det var läskigt och stort på samma gång. Några år senare var man tungt ankare och drog runt laget på de "långa" sträckorna. Vi petade in 8-9-åringar bara för att kunna vara med upp i 16-årsåldern.

En annan klassiker med samma arrangör är SPOLA-KRÖKEN-KAVLEN! Det var lite lågbudget, man fick ett löst startkort, det var häng, och om jag inte minns fel hade man en spola-kröken-nyckelring i ett snöre runt halsen som man skulle växla med.

 
At 1/30/2007 1:42 em, Anonymous Anonym said...

För en oinitierad vad är UV-tävling?

 
At 1/30/2007 2:48 em, Blogger AspLövet said...

UV-tävling är ett internt begrepp för ett skitarrangemang. Döärmed inte sagt att alla jag räknade upp var skitarrangemnag. Det var lika mycket en uppräkning av gamla halvtöntiga tävlingsnamn.

 
At 1/30/2007 3:17 em, Anonymous Anonym said...

Halvtöntiga eller inte, det var i allafall etablerade inarbetade "brands". Man visste alltid att det skulle komma en tävling med det namnet vid just en viss helg, man visste på ett ungefär vilket område och man visste på förhand vilken standard. Bättre än nu, då det är "Tumba-Mälarhöjden-Bredäng-Älvsjö-Helajävlasöder SOK bjuder in till medeldistanstävling". All heder till gamla Väsan som kör sitt inarbetade Grymnatta (mot alla odds ibland) sista helgen i mars.

 
At 1/30/2007 4:12 em, Anonymous Anonym said...

Just det, Vésby kör gedigna arr även om man saknar Marabou-loppets prisbord en del. Förtydligande om UV-tävling, vilket inte betyder som man skulle tro Upplands-Väsby-tävling utan myntades i alla fall för mig efter en med kass terräng och särdeles dåligt arrangerad tävling av FrisksportarKlubben UVen i Medelpad någongång i början av 90-talet. (Vill man betona att en tävling är riktigt kalkon kan man även säga Yv-tävling....)

 
At 1/30/2007 4:54 em, Anonymous Anonym said...

..Och Faxeträffen! *burp* F-n vad coolt med bryggeri som sponsor!?

Spola-kröken-kavlen bytte sen namn och blev Ruset! Snacka om lappkast. Arrangemanget känns dock igen från förr och är en höjdare!

 
At 1/30/2007 8:33 em, Anonymous Anonym said...

"kärrleken" håhåjaja...

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se