torsdag, februari 15, 2007

Kvällskurs

I gårkväll var jag på besök i StOF´s lokaler ganska mitt i Solna. Det var en OCAD-kurs på schemat. Jag är ju i grunden självlärd på OCAD, vad gäller banläggning, men jag tänkte att man kanske kunde snappa upp några små tricks. På kursen fanns 20 andra förvirrade föredettingar. Nu blev det fel. Föredettingen var jag. Den förvirrade var han som höll i kursen. Dom andra var nog helt normalbegåvade orienterare. Själv höll jag mig mest på min kant och pulade själv med alla finesser. Vi fick den här första dagen, av två, lära oss lägga ut kontroller, startpunkt, mål, snitslingar, förbjudna områden, kontrollbeskrivningar, klippa ringar, klippa streck, skapa banor, skapa klasser bla, bla, bla, bla, inget jättenytt under solen.

OCAD är ett bra program men det är inte helt användarvänligt. Är det något som går fel så är det svårt att felsöka. Dessutom buggar det en del. Vi kör på OCAD 8 och bara under kvällen så var det flera funktioner som slutade fungera för mig i det pågående projeket. När jag startade upp ett helt nytt banläggningsprojekt så fungerade dom sakerna igen. Nu var jag tack och lov en av dom som hade minst problem av diskussionerna i rummet att dömma. Här kan ni i alla fall se slutet på min medeldistansbana som jag fixade under kvällens övningar. Jag är speciellt nöjd med vätskekontrollen som jag petade in strax före mål. Jag räknar med god gemytlig stämning där bland löparna, när dom samlar ihop sig inför den svåra avslutningen.

5 Comments:

At 2/15/2007 10:22 fm, Blogger A-J said...

Vätskan kan ju alltid vara bra att ha nära mål, men behövs verkligen sjukvården där? ;)

 
At 2/15/2007 10:56 fm, Blogger AspLövet said...

Nämnde jag inte att dom serverar alkohol vid min vätskekontroll?

Det kan ju hända hemska olyckor om någon druckit lite för mycket "sportdryck" och sen skall springa vidare över den här åkern som är nyplogad och jävlig.

 
At 2/15/2007 3:59 em, Anonymous Anonym said...

Det måste vara en lång medeldistans eftersom det ska vara vätska var 40 min.;-)

 
At 2/15/2007 4:02 em, Blogger AspLövet said...

Det är en klassisk medeldistans anno 1982. 12,2 km. Bara 7 kontroller varav dom sista 5 på slutkilometern. Sån är jag som banläggare tydligen.

 
At 2/19/2007 12:55 fm, Anonymous Anonym said...

Det är bra om vätskekontrollen ligger nära mål, så att löparna orkar ta sig tillbaka till målet. Ett långvarigt besök vid vätskekontrollen kan förutom att leda till trevlig stämning även leda till att vätskornas styrkande effekt verkligen framhävs.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se