måndag, februari 05, 2007

Skid-O

En gång i historien, inte alls långt efter att Gustav Vasa skidade från Berga By till Mora, eller om det nu var tvärtom, så tävlade AspLövet i Skid-orientering. Jag var tämligen usel så inga nostalgiska tårar kommer att spillas över det ämnet. Jag tittade dock in på resultaten från årets SM-tävlingar i Skid-O. 16 st herrseniorer och 8 st damseniorer ställde upp på den klassiska distansen. Det är inte speciellt många kan man tycka. Om vi inom den vanliga orienteringen tycker att vi är på dekis så har jag inga bra katastroford på lager för skid-o gänget. Ändå har dom försökt förnya sig med sprint, men den distansen lockade inte direkt fler.

Kanske måste dom ta i ännu hårdare i sin utveckling. Plocka russinen från orienteringssporten och skidsporten. Vad sägs om en extremsprint med massstart?

- 100 startande
- Gemensam start
- 2 km sprintbana
- Hängade stiftklämmor för retrokänslan
- Breda skoterspår så att minst 4-5 kan köra i bredd
- Spurtpriser (givetvis pengar) vid varje kontroll


Det tror jag skulle vara roligt att titta på. Inte att köra, men det är ju inte mitt problem.