måndag, mars 12, 2007

1983

För 24 år sen var jag i Hofors. Det är så länge sen att jag knappt var född. I alla fall hade jag inte blommat ut som världens bästa orienterare ännu. Det kom några år senare. Den här svårorienterade dagen i Hofors började man ändå ana att ett orienteringstekniskt geni var i startblocken. 16 år och nybliven junior. Inte i närheten av att vara torr i orienteringsskorna. Jag minns inte så mycket mer än att det var svårt och att jag gick bra. Farten hade jag ännu inte fått så jag tog en blygsam 51:a placering trots ett nästan prickfritt lopp. Det fanns 2 st A-klasser och säkert en elitklass också. I min klass var det 172 startande. Hade matematiken från skolan sutttit kvar hade jag nog kunnat räkna ut att ca 400 st H17-18 löpare var på plats den där vårhelgen i Dalarna. Det är några stycken det. Hur många av dom håller fortfarande på tro?

9 Comments:

At 3/12/2007 9:53 em, Anonymous Anonym said...

Intressant med en Dalatävling i Gästrikland.......

 
At 3/12/2007 10:51 em, Blogger AspLövet said...

Hehehe... Norrland som Norrland.

Sanningen är att det var en fyradagarshelg med tävlingarna Årsunda, Hofors, Kåre och Siljanskavlen. Så korrekt benämning är nog Gästrike/Dalahelg om man skall vara petnoga.

 
At 3/13/2007 8:32 fm, Anonymous Anonym said...

Ehum... Större delen av Dalarna tillhör Svealand....

 
At 3/13/2007 8:35 fm, Blogger AspLövet said...

Nu får ni fan ta och organisera er lite i er stenkastning. Om alla ställer upp sig bakom den vita linjen så kan ni börja när det är tyst i leden. Sen vill jag inte ha sån här småmjäkig kritik. Bättre kan ni. Ta i från tårna så skall vi nog se att ni kan klämma fram några tårar ur mitt bittra ansikte.

 
At 3/13/2007 9:37 fm, Anonymous Anonym said...

Kartan ser iaf ok ut, ja även banan (och din iritning skvallrar om ett hyfsat lopp Lövet, tider?). Då man ofta far förbi där så kanske man skulle förlägga ett pass dit?! Finns det en färskare nulägesrapport över karta och terräng än -83?

 
At 3/13/2007 9:41 fm, Blogger AspLövet said...

Banan var 8,5 km, segraratiden 59 vill jag minnas och jag hade beskedliga 74. Sakta men säkert var ordet.

 
At 3/13/2007 12:39 em, Anonymous Anonym said...

Toppen Asplövet, ser att du t o m spikade startpunkten :-)

 
At 3/13/2007 12:59 em, Anonymous Anonym said...

Den där kartan ligger faktiskt nästan på gränsen till Dalarna. När det gäller färska rapporter om terrängen så har Affe på Sveaskog lovat att hugga ner större delen av skogen inom kort.

 
At 3/13/2007 1:14 em, Anonymous Anonym said...

...det som inte redan är kalhugget alltså.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se