fredag, mars 02, 2007

Fredagskartan är kvar i kartpärmen

I gårkväll plockade jag fram en av mina kartpärmar och valde ut en underbar karta med ett perfekt lopp. Långt, tufft och mörkt. Jag ställde kartpärmen precis innanför ytterdörren för att ta med den till jobbet idag. Den skulle scannas och visas upp på bloggen för mitt eget nöjes skull. Kartpärmen står kvar där den ställdes. Innanför ytterdörren medans jag befinner mig på jobbet. Så kan det gå om senila medelålders män försöker vara duktiga.

Nu när jag glömda kartpärmen så minns jag en artikel jag skrev om kartpärmar för ca 2 år sen. Den var i grunden riktad till klubbens ungdomar för att vägleda dom i kartpärmarnas mystiska värld. Så istället för en ny skön karta så lägger jag in sunkig gammal skåpmat. Bäst före datumet har gått ut och soppåsen står kvar i köket.



Kartpärmens vara eller icke vara



Jag vet inte om jag tillhör en utdöende minoritet eller om det alltid varit så att Kartpärmsälskarna varit en handfull bohemer som den stora massan aldrig har förstått. Ja, jag kan villigt erkänna att jag har sedan premiärtävlingen 1976 samlat alla (med ett eller annat undantag) tävlingskartor i kronologisk ordning i pärmar. Snyggt införda i plastfodral och med resultat och iritade vägval. Vill jag kan jag i en handvändning plocka fram kartan från Järfällas nationella tävling 1984 och snabbt konstatera att det var hela 95 deltagare i H17-18A klassen. Ulf Kjellin Tyresö vann på 46,45. Jag kom på en 4:e plats med tiden 49,25 knappt föra Mats Andersson som var 7:a med 50,53. Längre back hittar man klubbkamraterna Anders Larsson med 68,02 och Stefan Nordström med 69,14. Faschinerande eller hur? Man kan fråga sig varför man gör detta? Och kanske är svaret på frågan olika för vem som får frågan men det finns nog ett antal gemensamma punkter som alla kartpärmsfreaks kan känna igen sig i. Jag tror även att det finns lika många varianter på hur man lägger upp sin kartpärm som det finns kartpärmsentusiaster. Med det menar jag att det som jag skriver nedan inte på något sätt är manualen till den perfekta kartpärmen utan bara en blick in i hur jag har gjort och gör.

Syftet med att ha en kartpärm är i min mening följande

Analys
Kanske den viktigaste punkten. Har man för vana att rita i sina vägval samt ta med resultat och sträcktider så har man tagit ett viktigt steg för att bli en bättre orienterare. Bara genom att rita i och då automatiskt analysera hur du sprungit så är man på väg att bli en bättre orienterare redan där. Orientering är förmodligen den sport som är svårast att bemästra och man blir aldrig riktigt fullärd. Därför måste man inse att man lär sig bäst av att se vart och varför man gjorde fel likväl som vart och varför man lyckades på andra ställen. Lägger man sen till i analysen egna sträcktider mot sträcksegrarens tid så får man ytterligare en dimension i analysen. Här är också ett viktigt moment att gärna gå tillbakas till gamla kartor vid ett flertal tillfällen och titta igenom vad man gjorde. Kärnpunkten är alltså att en kartpärmsorienterare utvecklas mycket mer än vad orienteraren utan kartpärm gör. Ni vet han/hon som vid målgång trycker ner kartan i sin väska utan analys och att den sen i bästa fall hamnar i en kartong på vinden utan större omsorg och kärlek.

Historia
Många som inte har kartpärm brukar ofta säga att dom inte orkar hålla på och kanske är det så att dom inte har tid att arkivera sina kartor. Det tar ju trots allt 20-30 minuter om man skall göra det riktigt ordentligt med resultat och sträcktider mm. Men för oss som tycker att dom minuterna är kvalitetstid och nästan lika viktigt som själva tävlingen är åsikten i sig helt oförklarlig. Att arkivera sina kartor kan i början av en kartpärmskarriär vara lite luddigt men redan efter några år börjar en ny spännande värld öppna sig. Plötsligt sitter man på en unik livshistoria och ju mer pärmar och större minnesbank man får desto större blir kärleken inte bara till kartpärmarna utan även till sporten i sig. Kanske måste man vara något av en insnöad pedantisk orienteringsnörd för att verkligen förstå innebörden av en kartpärm men jag tror att många fler skulle uppskatta det historiska och personliga värdet för kartpärmen om man bara orkade genomföra projektet undet en ellert ett par år så att det hinner ”klicka”. Har det väl ”klickat” så förstår man glädjen av att kunna pocka fram tävlingskartor 10, 20 eller 30 år tillbaks i tiden och titta tillbaks på tävlingar och kartor som gett både glädje och tårar. Man kan aldrig säga att det var bättre eller sämre förr om man inte på ett konkret sätt kan bevisa det. Kom också ihåg att en bortglömd täving kommer aldrig tillbaks men det problemet har inte vi kartpärmsälskare.

Hur skall man då lägga upp sin kartpärm?

Iritning
Nyckelordet när man ritar i är noggrannhet. Man skall inte slarvrita utan verkligen tänka igenom hur man sprang och på ett så korrekt sätt som möjligt rita i. Har man bommat brukar det oftast gå att i efterhand förstå hur och vart man sprungit så även där kan man oftast rita i mer eller mindre helt korrekt löpväg. Vilken penna man använder är en smaksak, själv föredrar jag röd bläck. Den rinner inte ut om kartan skulle vara lite veckad, trasig eller lite fuktig och kartföremålen täcks inte helt av färgen som det kan göras av blå eller svart penna. Har man sprungit på en stig finns det 2 sorters varianter. Antingen ritar man heldraget hela vägen längs med stigen eller så ritar man små pilar i löpriktningen utefter stigen man sprungit. Jag använder mig av heldraget men det är en smaksak.



Resultat
Resultat från tävlingen inte bör utan skall man ta med (oavsett hur det har gått). Resultaten skrivs förslagsvis ut på en dator i en fin liten ruta som placeras i ena hörnet av kartan där den inte stör banan. Även här finns det olika varianter vad man vill ha med. Själv brukar jag ta med följande (Fiktivt exempel nedan)

Dag-DM 25/8-2005
H35 - 7500 m - 29 startande

1 - Skärm Otto (Makrame OK) 52,05
3 - AspLövet (Väsby OK) 54,15
8 - Klubbmedlem 1 (Väsby OK) 60,10
15 - Klubbmedlem 2 (Väsby OK) 62,15

Man kan givetvis välja att ta med topp 3 i klassen och andra varianter men jag skulle säga att mitt exempel är minimum vad som bör vara med. Är det flerdagarstävlingar så är det bra om man tar med både etappens resultat och den totala ställningen efter varje etapp. För budkavlar bör man ta med hela lagets sträckresultat med banlängd, placering, sträcktid och tid efter täten på varje sträcka. (Får det inte plats på framsidan så lägger man det på baksidan) Sen kommer vi till sträcktider, den nya tekniken är ju i sig underbar med winsplit osv. dom senaste åren har jag därför börjar plocka ut mina tider från winsplits och ta med dom som en lång remsa längs ena kanten på min karta. (str.tid/plac + totaltid/plac) Där tar jag även med bästa sträcktid för att kunna göra analysen av mitt lopp både bättre och enklare. (Se exempel nedan) Jag har missat att skriva in resultat från en del lopp i min karriär och jag kan villigt erkänna så här i efterhand att det svider något fruktansvärt så ta det som en läxa ni inte behöver lära er genom att göra samma fel.



Arkivering
Kartorna skall som sagt läggas in i kronologisk ordning. Jag tycker att man skall hålla hela tävlingsår i pärmarna, om den sen blir full på 1 år eller 10 år spelar ingen roll. För egen del har det varierat rätt kraftigt. Som H17-18 löpare sprang jag så mycket att en säsong fyllde ut en hel pärm medans min tragiska H35 karriär efter 5 år inte ens fyllt pärmen till hälften. Vad gäller mina kartors välbefinnande så lägger jag dom i helt nya A4 plastfodral (Den varianten man kan köpa med färdiga hål i ytterkanten.) Får kartan inte plats på A4 tar jag ett helt nytt A3 platsfodral och försöker sen i plastfodralet lägga in kartan så att inte några kontroller kommer mitt i vecket som blir då man viker A3 kartan. Ingen del av kartan skall hänga utanför pärmen och riskera ta skada. Man kan om man vill göra hål direkt i kartan och lägga in den om man inte vill vara lika pedantisk som jag. Kartpärmens rygg skall givetvis märkas upp med årtal/klass(er). Vad gäller tävlingar som man av någon anledning brutit/felstämplat så är jag av den åsikten att även dessa skall arkiveras in och gärna med en förklaring till vad som hänt.


Så med det vill jag bara avsluta denna korta introduktion till en spännade värld bortom målgången som allt för många inte hittar hem till.

Tack för mig /AspLövet

2 Comments:

At 3/02/2007 4:14 em, Anonymous Anonym said...

Ack, ack, ack! Så sorgesamt ovetenskapligt och fritt från djupare analysmöjligheter.
För en avsevärd resultatförbättrande analys krävs åtminstone följande utökade fakta sparade i databas.
A Delsträckans upplevda psykiska balans i 10-gradig skala där lågt värde anger låg psykisk nivå och vice versa.
B Beslutsunderlag för vägvalet enligt fastställda beslutkriterier som t ex B1 = Vrålhängde B2 = Bara körde slumpmässigt i riktningen B3 = Bra sista säkra nära föremålet B4 = lättlöpt enligt kartbilden o s v
C Puls och energiförbrukning under delsträckan
D Fysisk status vid start t ex D1 = bakis D2 = pip i bröstet D3 = stel vä vad D4 = skitnödig o s v
E diagram över sömn och aktivitet 3 dygn före tävlingen
F Slutbetyg för delsträckan sammanvägt av motivation;fysisk kapacitet;konkurrens;väder i 5-gradig skala och viktkoefficienterna 2,5;1,5;0,5;1

Sedan återstår bara att skriva ett program som med ingivandet av värdena ger den slutgiltiga förklaringen till delsträckans resultat.

 
At 3/02/2007 9:19 em, Blogger AspLövet said...

Givetvis kan man gå på djupet ordentligt som du föreslår men om jag hade presenterat något i denna väg för klubbens ungdomar hur många hade börjat med kartpärm? Man måste mjukt leda in dom på rätt bana och när dom är fast så fyller man på med sånt här.

Du kanske kan prata med Winsplits om detta. Kunde vara kul att ha 100 parametrar att leka med istället för enbart "bomfria tider" eller inte.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se