torsdag, mars 01, 2007

I valet och kvalet

Efter jobbet idag så åkte jag till den lokala matbutiken. När jag stod och packade ihop mina matvaror noterade jag två medelålders män som stod i kön till kassan. Det var ett par riktiga orginal. Knullrufs i håret och sluskskägg på båda. Jag skrattade gott åt synen av dom två männen när jag gick ut till bilen. När jag satte mig i bilen slängde jag en blick på mig själv i backspegeln. Det jag såg var chockerande. En medelålders man med knullrufs i håret och ett begynnande sluskskägg tittade tillbaka på mig. Jag var med andra ord inte ett dugg bättre än dom jag skrattade åt.

När jag kom hem gick jag direkt in i badrummet och tog fram rakapparaten. Jag betraktade mig själv länge och väl. "Barnrumpslen och menlös" eller "sluskig och tuff". Valet stod och vägde som på ett rakblad. Efter en stund suckade jag och la tillbaka rakapparaten oanvänd. Ibland måste man få känna sig tuff även om man inte är det. Jag tror jag kör på det några dagar till.