onsdag, mars 07, 2007

Nostalgirensning

Jag är hemma med sjuka Miniknatare idag. Fast fasiken vet om inte jag är sjukare än dom. Sjuk i huvudet. Jag fick för mig att rensa förrådet. Nu står jag här i vardagsrummer med 9 kartonger böcker som jag samlat på mig dom sista 20 åren. Det mesta skall jag göra mig av med. Dessutom bar jag in 2 kartonger med ol-grejor. Det känns som att det är dags att klippa banden med nostalgin nu. En nystart i ordets rätta bemärkelse. Skogssport kompletta årgångar 1979-2005 och Skärmen 1982-1987 skall bort. Det bästa vore att köra dom här nostalgiskatterna tiill SÖRAB på en gång innan jag hinner ångra mig. Problemet är bara att allt väger bly. Pappret är minsann tyngre än svärdet. Undrar om det inte finns någon bakåtsträvare där ute som vill ärva alla Skogssport?

10 Comments:

At 3/07/2007 2:16 em, Anonymous Anonym said...

Behåll dem, och använd dig av dom! Här har du ju orienteringens utveckling(?) dokumenterad.
Du som skriver och tycker så mycket om tillståndet för orienteringssporten skall väl inte göra dig av med ett sånt grundmaterial.

 
At 3/07/2007 2:46 em, Blogger AspLövet said...

Jag gräver min egen grav med allt ältande om förr i tiden. Jag måste inse att slutet är här. Alla dom här Skogssportstidningarna är som ett OK på Mig. Kanske tar jag en sista kväll där jag slöbläddrar lite men sen måste dom bort. Kanske du vill ha dom?

 
At 3/07/2007 3:00 em, Anonymous Anonym said...

Javisst, jag vill gärna låna dem av dig tills du eventuellt ångrar dig och vill ha dem tillbaka senare; annars kommer jag att behålla dem själv. Jag kan hämta dem hos dig i helgen men hoppas du ändrar dig och behåller dem.

Håkan Dahlgren

 
At 3/07/2007 3:08 em, Blogger AspLövet said...

Ibland måste man bara släppa taget.

Kill your darlings!

Jag skulle känna mig ärad om du ville ha dom. Slit dom med hälsan. Jag kan slänga in dom hos dina föräldrar i helgen. Det är ju bara ett stenkast från mina föräldrar. Vilket gatunummer är det dom bor på?

 
At 3/07/2007 3:27 em, Anonymous Anonym said...

Va, bara 9 kartonger med böcker - och menar du att du inte ens har den första årgången av 'stora' Skogssport?

 
At 3/07/2007 3:27 em, Anonymous Anonym said...

47
Jag bor hos dem på helgerna.

 
At 3/07/2007 3:32 em, Blogger AspLövet said...

Bubo>> Trots min bittra ålderdom så har jag tyvärr inga nummer före 1979. Jag vet inte ens vad "Stora Skogssport" innebär eller för den delen vilket år den startades.

Men jag gissar att du kan förgylla min vardag med liter trevlig Skogssportfakta, eller?

 
At 3/07/2007 4:43 em, Anonymous Anonym said...

77 var första årgången i nuvarande storlek. Dessförinnan var Skogssport i A5-format.

 
At 3/07/2007 4:49 em, Anonymous Anonym said...

Jodå, med 'stora' Skogssport menar jag det nuvarande veckotidningsformatet. Tidigare var Skogssport i A5-format (och 'ännu tidigare' i samma format, men typ dubbelvikt A4).
Om jag inte minns helt fel kom det första numret i nuvarande format i samband med VM i Norge 1978, så det var ingen hel årgång 1978.
Jag har naturligtvis (till stor förtret för mig närstående personer) kompletta årgångar från ca 1969 + spridda skurar även från tidigt 50-tal.
Började själv orientera 1966 så en del av detta har jag fått överta från en äldre släkting som mycket tidigare än så utgjorde min första kontakt med orienteringen.

 
At 3/07/2007 7:33 em, Anonymous Anonym said...

TACK!! Jag kan äntligen friskförklara mig själv från tidigare misstänkt OL-nördhet. Jag ser att det finns dom som har det mycket värre ställt. Själv sade jag upp min Skogssportprenumeration för några år sen pga av utvecklingen av sporten (i fel riktning) och att det mest var (är?) utvikningsreportage med landslaget.
PS Jag har slängt alla....

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se