torsdag, mars 15, 2007

Promenad i gamla ungdomsmarker

Dagens lunchpromenad på spikad timme gick genom skog som för 25 år sen var ett underbart skogsparti. Då fanns det en karta över området (se karta nedan) som flitigt utnyttjades. Sen kapade kommunen av 30% av skogen (se rödtonat på satellitbilden nedan) och byggde bostäder. Sen dess har partiet varit orört och kartan glömts bort. Det är lite synd för den skogen som finns kvar är tät men väldigt löpbar. För en träning med slingor skulle området passa ypperligt. Jag gick i alla fall som den röda linjen visar och passade på att besöka ett skogsparti som jag aldrig tidigare i mitt liv besökt (se lilatonat på satellitbilden nedan). Ett högt berg med en massa fina bergshällar på toppen hittade jag. Hur vackert som helst och tankarna förde mig till en Uppländsk vildmark. Om än väldigt liten vildmark.

I kväll skall jag plocka upp Norrkartors grundmaterial i OCAD och se hur partierna ser ut. Kanske man kan göra någon sorts hobbyrevidering och bjuda på en nostalgisk träning till sommaren



7 Comments:

At 3/15/2007 2:58 em, Anonymous Anonym said...

Skala 1:8000, det ser man inte varje dag.

 
At 3/16/2007 3:29 em, Anonymous Anonym said...

Nu mailar du till tiomilaförening och säger att du har hitta ett perfekt alternativ till 2009 års tävling nu när stora tuna har hoppat av.
Jag menar att det är inte mycket mindre skog på den här kartan än var det är på årets tiomilakarta, det går säkert att klämma in en 40-50 kontroller på långa natten =)

 
At 3/16/2007 3:48 em, Anonymous Anonym said...

...och som arenafeature kan man ju rikta stortavlan mot motorvägen så tusentals oskyldiga o ofrälsta får några sekunders orientering live direkt in i bilkupén!
Och bara det att 10mila skulle kunna gå i jungfrulig terräng - fantastiskt!
Sen skulle ju AspLövet kunna lägga in en Ultrasprint-sträcka uppe i Breddens ind område...

 
At 3/16/2007 6:28 em, Blogger AspLövet said...

Jag tar på mig tävlingsledarrollen direkt.

Barnpassningen blir inne i Barnens hus butiken.

Sekretariatet och alla datorer inne hos PC-City.

Servering i restaurangsskolan.

Logi i Scandichotellet.

Bad/dusch i Norrviken.

Sjukvård/rehab inne på SATS.

Pub för alla hitresta Finnar på Joeys restaurang.

Sportförsäljning i den nyöppnade sportbutiken tvärs över motorvägen.


Hela infrastrukturen är med andra ord klar. Vem vill vara banläggare?

 
At 3/16/2007 7:47 em, Anonymous Anonym said...

Vi är ju inne på arenatänket så jag föreslår Leif Boork som banläggare, snacka om media uppmärksamhet.

 
At 3/17/2007 10:43 em, Anonymous Anonym said...

Nej nej nej Leffe Boork passar bättre som ersättare till Lennart Stenberg som skogspeaker. Tänk er honom vid ettan på första sträckan där han står och pekar med ena långfingret vart den enda stämpeln sitter.

Nej min röst går på Fredrik Sträng han kan nog hitta kartans sju högsta backar så det blir lite utslagsgivande.

 
At 12/22/2008 2:33 em, Anonymous Anonym said...

Tack för den här bloggen!

Så blev det av till slut. Knappast som en nostalgitripp dock utan snarare som ett avstamp för framtiden. Eller?

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se