måndag, mars 19, 2007

Skid-O med bra fäste

Jag har en oerhört sympatisk kontakt i Finland som ibland ger mig betraktelser från den andra sidan vattnet. Ni vet den där pölen som är mer bräckt än svensk falukorv. Han springer för OK Botnia och han mailade mig två bilder från finska mästerskapen i skidorientering som gick nu i helgen. Han berättar att trots den nästan totala bristen på snö så hade tävlingarna mästerskapsstatus. Det gillar jag. Lite snö hit eller dit spelar väl ingen roll. En 14,5 kilometers medeldistans med skidor på fötterna och barmark blev nog en rejäl utmaning. Han bifogar i mailet ett utdrag ut tävlingsreglerna och man kan ju inte mer än hålla med om att snö eller inte snö är inte något som är med i ekvationen.

"7.12 Skidorientering är en tävlingsform, som bör ske på skidor. Den kan även utföras helt eller delvis till fots, men den tävlande bör medföra välproportionerlig skidutrustning (skidor och stavar) från start via kontrollerna till mål och på fötterna bör han ha skidskor."

Han informerade mig om att bilden längst ner togs i onsdags före "sommaren" anlände. Den översta bilden skall vara från medeldistansen och den mellersta bilden hittade jag i Botnias gästbok. Dom är tuffa dom där finnarna. Trots dom givna snöfria förutsättningarna dök 794 deltagare upp. Det rök nog lite belag den där helgen. Aldrig i helvete att mjäkiga svenskar hade genomfört ett sånt arrangemang.








[Om någon känner sig trampad på tårna för att jag lagt upp bilderna utan godkännande från fotograferna så kan ni maila mig stämningen. Det går bra att skriva på Finska, jag slänger den ändå och betalar böterna direkt]

2 Comments:

At 3/19/2007 12:42 em, Anonymous Anonym said...

Jag har hört att O B Hjelmeset tränat i Finland & sådana spår. Fast bara sprintpassen. Det förklarar hans överlägsna stil när han korsar mållinjen ;-).

 
At 3/19/2007 12:42 em, Anonymous Anonym said...

Jag har hört att O B Hjelmeset tränat i Finland & sådana spår. Fast bara sprintpassen. Det förklarar hans överlägsna stil när han korsar mållinjen ;-).

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se