onsdag, mars 07, 2007

Skogssport - Tack och adjö!

När jag som bäst håller på att packa ihop mina 26 årgångar av Skogssport så är det förvånansvärt lite minnen jag har från tidningen. Det känns lite som att den rullat på i samma fotspår år ut och år in. Skulle man plocka ut samma nummer från en rad år så är det samma tävlingar, samma artiklar och samma upplägg. Det kanske i och för sig visar hur slentrianmässig sporten är. Hursomhelst är det bara ett riktigt starkt minne jag har. I nummer 4 från 1979 så bjöd Skogssport på "Världens bästa lopp på världens mest krävande bana". Tävlingen var Älgdrevet 1977 och segraren hette Sigurd Dähli. Jag får rysningar varje gång jag ser kartan. Att mitt enda riktiga minne från Skogssport är från mitt första prenumerationsår säger kanske mer om mig än om tidningen som sådan.



Det känns ändå skönt att få föra tidningarna vidare till en av klubbens stora legender. Håkan Dahlgren som hade många framgångar under sin alldeles för korta orienteringskarriär är nog i klubben mest känd för sitt deltagande på 5-Dagars 1982 (Norrbotten). Hans cyklade då från Stockholm till Luleå, ut till alla etapper och sen hem till Stockholm igen. I Skogssport 7/1982 skrevs det en notis om hans bravader. Varför dom inte kontaktade Håkan och gjorde ett flersiders reportage om detta äventyr kan man så här i efterhand bara häpna över. Jag minns inte att Håkan skall ha sovit bort någon tävling på hemvägen men jag har istället för mig att han ledsnade på att cykla halvvägs hem och helt sonika sålde cykeln och tog tåget. Om det är sanning eller skröna låter jag vara osagt även om jag nog har haft koll på storyn en gång för länge sen. En bra historia är det i alla fall.

4 Comments:

At 3/08/2007 10:13 fm, Anonymous Anonym said...

Cyklade inte Håkan via Åre på sin väg till 5-dagars det året?
Det var ju ett Fjäll-OL i Jämtlandsmetropolen och sånt missade inte Håkan...

 
At 3/08/2007 10:21 fm, Blogger AspLövet said...

Det står ju så i artikeln så jag gissar att han var där på resan upp. Hoppas Håkan kan bekräfta här hur det var med den där eventuella cykelförsäljningen och försovningen

 
At 3/09/2007 8:33 fm, Anonymous Anonym said...

Jag vill minnas att cykeln gick sönder och därför åkte Håkan tåg resterande del hem, men det kan säkerhet han själv bäst bekräfta.
Jag vill minnas att vi (mamma o pappa) bjöd på mat på vägen upp då vi kom "ikapp" med bil o husvagn.

 
At 6/19/2014 2:33 fm, Anonymous Anonym said...

Good way of explaining, and fastidious paragraph to get
facts regarding my presentation subject, which i am going to convey in college.


Here is my homepage: how to grow taller

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se