måndag, april 02, 2007

Irriterat och jävligt

Jag har haft en motig måndag att kämpa mot. Hela förmiddagen har jag varit irriterad och tvär. Datorn, telefonen och kollegor har fått ta emot fräsande och väsande från mig. Jag knuffade till och med ner min egen vattenflaska från skrivbordet, och låtsades sen att det var ett misstag, för att få svära lite extra. Jag vet inte ens orsaken till mitt måndagslynne. Kanske är det en reaktion på min fina marsmånad. Ny månad nya tag i rehabiliteringsvärlden. Inte så kul som det låter kan jag meddela.

Idag hade jag dessutom planerat ett lunchpass på SATS. Mitt undermedvetna gjorde allt i sin makt för att få mig på sämre tankar och byta ut träningen mot en stor kebabtallrik med pommes frites istället. Jag var tvungen att kalla in det tunga försvaret. Oförståndet. Varje gång en våg av träningsbojkott sköljde över mig svarade jag lugnt och oförstående. "Vadå inte träna? Nu tror jag inte att jag förstår riktig." Efter att ha tjatat med mig själv hela förmiddagen så gav mitt undermedvetna upp till slut och jag kunde gå och träna.

Väl på gymmet fortsatte motgångarna. Hörlurarna till musikmobilen låg typiskt nog kvar på jobbet. Jag satte mig på motionscykeln och trampade 35 minuter under tandgnissel och iskalla blickar mot folk som kom för nära. Efter ytterligare 15 minuters styrketräning så gick jag in i omklädningsrummet. Där blev min dag fulländad då det bjöds på instrumental hissmusik framförd på synt. Om jag får gissa spelades musiken in av en öststatsduo med hockeyfrillor ekiperade i glittriga kostymer. Jag var tvungen att springa ut från SATS efter en rekordsnabb dusch för att inte gå bärsärkagång.

2 Comments:

At 4/02/2007 2:15 em, Anonymous Anonym said...

Usch ja bärsärk är farliga grejor det ska man akta sig för. Mig veterligen finns bara en bra bärsärk i historien. Sven the berserks far i filmen Erik Viking. Kan inte låta bli att ta mig friheten att klippa in ett kort manus. Alltså från Erik Viking, de ska ut med skeppet och håller på att packa skeppet och säga adjö till familjen:

Cut to Sven the Berserk who is also being lectured. The lecture is
coming from his father - Ulf the Maddeningly Calm.

SVEN'S FATHER - It's a tradition.
SVEN - I know, Dad.
SVEN'S FATHER - I was a Berserk for King Harald Fairhair...
SVEN - You went berserk...
SVEN'S FATHER - I went berserk in every battle I ever fought for King Harald...
SVEN - So did your father...
SVEN'S FATHER - So did my father and his father before him.
SVEN - But it's a responsibility...
SVEN'S FATHER - But it's a responsibility being a Berserk.
SVEN - I must only let the red rage...
SVEN'S FATHER - You must only let the red rage take hold of you in the thick of battle.
SVEN (losing his temper) I KNOW! I'VE HEARD IT ALL I THOUSAND TIMES!

A sudden silence falls, as all the village turns to stare nervously at Sven. He goes berserk and demolishes a nearby hut with his head. Ulf the Maddeningly Calm shakes his head.

SVEN'S FATHER - No no... you'll never make a Berserk. If you let it out now you'll have nothing left for battle...
IVAR'S MUM - Besides... it's dangerous.
SVEN'S FATHER (gloomily) - It's the end of a family tradition.

Alltså lyssna på Ulf och spara på bärsärken tills striden, eller då det verkligen behövs, tex på någon förstasträcka eller nåt :-)

PS Ursäkta att jag tog upp mkt plats men det är ett viktigt ämne. DS

 
At 4/02/2007 6:04 em, Blogger AspLövet said...

Jag gillar benämningen "IVAR'S MUM" Det låter ju verkligen som det skulle vara min mamma med tanke på mitt efternamn.

En annan intresant sak, som var en total nyhet för mig, är beskrivniningen på susning.nu

"I dagens Sverige kan ungdomar ibland när de druckit tillräckligt mycket, klättra upp på höga tak och skrika ut ordet "bärsärkargång" ett flertal gånger varefter de sedan klättrar ner igen."

Hur många har sett något sådant?

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se