onsdag, april 25, 2007

Tiomila 1986

För ganska exakt 21 år sen var jag 20 år och jag sprang första sträckan på Tiomila. Från att vi fick kartan till första kontrollen var det 3,5 km. Startfältet hann dras ut så pass att man inte behövde trängas vid kontrollen kan jag berätta för er som tror att det alltid är slagsmål på startsträckorna. Jag hade oflytet att slå i ena knät hårt på hygget drygt halvvägs och sen var det en stel och slitsam resa på dom 13 kilometer som stod på schemat. Den enda starka minnesbilden jag har från det här året, bortsett från knäskadan, var själva startgärdet. Det var en sån där overklighetskänsla.

"Fan här springer man och satan vad bråttom alla har, kan dom ha missat banlängden i PM, menojdå nu börjar jag få mjölksyra och titta där framme där har vi startpunkten nu kanske man skulle veckla upp kartan, varför stod jag inte upp för en gångs skull och sa nej tack till det här spektaklet egentligen"

Efter startgärdet vara det bara en lång ointresssant resa in i mål kvar. Jag har nog alltid gillat senare sträckor utan en massa folk runt omkring mig mycket bättre. Kan förmodligen bero på min introverta personlighet. Som vanligt på Tiomila, av någon oförklarlig anledning, har jag fuskat med resultatinskrivningen på kartan. Jag vet bara att IFK Södertälje vann och att det var 520 herrlag med. Det har försvunnit några lag på dom här 20 åren.

2 Comments:

At 4/27/2007 9:04 fm, Anonymous Anonym said...

Jag älskar dina gamla kartklipp!

Ännu en gång har man tvingats in i kartpärmen. På min karta står det med lite fler ord, men jag sammanfattar:

1986, Riksten, 520 lag, IFK Södertälje vann, Enskede kom 219, Janne 32:a på första, jag sprang 3:e sträckan, 11300m, tid 1:26, plockade 70 platser.

Vad som konstig nog inte står var placeringarna jag gick ut och kom in på men det kanske kan förklaras av följande historia:

Janne kom som sagt in 32:a på förstasträckan. Den 17-åriga parveln Hedlund var såklart på tårna och gick in i växelfållan tidigt som fasen för att värma upp då Jonas som sprang 2:a sträckan tempomässigt var fullt kapabel att hänga med i täten. Tyvärr var han ingen höjdare på orientering så... Jag ljuger inte om jag säger att jag väntade och väntade och väntade och... Det stod ingen placering på kartan men det var över 450!

Året efter i Gimo sprang jag 2:a sträckan efter samma Janne. Självklart tänkte jag att han inte skulle vara sämre än i Riksten så... Men även Janne kunde bomma och kom in på 450:e plats... man kan säga att jag väntade och väntade och...

Undrar hur många minuter man väntat på Tiomila genom åren egentligen?

Klyschan det DET SVÄNGER OM BAJEN stämmer ganska bra på IFK Enskede!

 
At 4/27/2007 10:51 fm, Anonymous Anonym said...

Pälle>> Tillslut gick det så långt att folk vägrade att ta sträckan FÖRE dig. ;)

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se