onsdag, april 18, 2007

Världens luddigaste kant

Jag läste på OPN.no om debaclet under Norwegian Spring i helgen. Just regeln om/hur/när/var man får/kan springa i kanten av ett förbjudet gärde är något som förbryllat mig hela mitt liv. Jag är helt på det klara att man inte får springa i grödan som växer men många är dom åkrar som man sprungit längs med och trampat sig ledbruten i kanten mellan grödan och ett dike. Oftast en söderplogad kant fylld med strögröda som spridit sig utåt och ogräs. Det är väl egentligen så att man inte får springa på den kant som visas på bilden från OPN.no. Ja! Jag har nog fuskat en del på den punkten måste jag villigt erkänna. Aldrig så att jag sprungit över odlad mark, förbjudna områden är något som jag alltid hållit hårt på, men just den där jävla åkerkanten har nog trampats på. Personligen tror jag att man aldrig kommer kunna få 100% av löparna att springa 1 meter in i skogen. Ofta är det gristerräng intill åkerkanter och jag har sett allt för många exempel på hur orienterare, gamla, unga, elit, motionärer, fullt medvetet fuskar för att gagna sig själv. Vissa verkar ju inte ens stoppas av heldragen förbjuden snitsel i sin framfart. Den enda lösningen är nog att in i det längsta försöka undvika banstråk som inbjuder till löpning genom förbjudna områden samt över och längs med åkrar.