tisdag, juni 19, 2007

En helt vanlig tisdag i AspLövets liv

Jag ligger i det varma badet och låter min nerkylda kropp hitta tillbaka till en normal kroppstemperatur. Samtidigt läser jag Deathbringer av Bryan Smith. En fläskig zombiehistoria helt i min smak. På badkarskanten står det en kall cola och ett glas med finwhiskey. Jag blandar dom inte. Inga helgerån av den sorten i mitt hem. Ingen kan vara mer värd detta än jag en sån här kväll.

Det hela började tidigare på kvällen då det stod MTB-tur på schemat och jag klev ut genom porten hemma. Regnet hade precis börjat och jag trampade iväg mot samlingen i Ägget. Det tar 2 minuter att cykla dit och på dom 2 minuterna blev jag dyngsur. På plats sammanstrålade jag med Dalis, Tompa och Sohlman. Vi körde iväg mot Rotebro där Kirre väntade på oss. Spöregnet ovanifrån kändes som en dusch och från cykeln framför kom det en liknande stråle rätt i ansiktet. Idioten AspLövet hade givetvis lämnat sina cykelbrillor hemma och fick blunda mest hela tiden.

Dom första 40 minuterna var i ett spöregn av sällan skådat slag och man spottade vatten och grus ur munnen mest hela tiden. Jag som saknade brillor fick avstå att ligga på rulle för att överhuvudtaget kunna se. Vi åkte längs med Norrviken då plötsligt solen började lysa på oss från väster. Spöregnet låg dock kvar ovanför våra huvuden vilket gjorde det hela lite surrealistiskt. En sagolik regnbåge över Norrviken lockade oss med guld men vi hade andra planer. Efter Väsby Gård ute på Järvafältet tog regnet slut och solsken började värma upp oss.

Sen blev det jävulsk hårdkörning runt Säbysjön, via Säby gård, förbi Granskog och upp till Bodaäng. Mina ben kändes förvånansvärt pigga så jag var med och högg lite i rycken. När vi skulle in på Ängsjöpartiet från Stäket kom vi ifrån varandra. Jag och Dalis körde rätt medans dom andra körde fel. Notera noga att Jag och Dalis körde rätt. Efter lite väntan lyckades vi hitta varandra och kunde rulla hem i fortsatt god fart. Utanför Ägget körde resten av gänget hem till dom östra delarna av Väsby medans jag gjorde roligare saker.

Jag hade nämligen 5 snitslar som skulle hängas ut till ett orienteringsarrangemang på onsdagen. Det blev alltså cykling på småstigar med blandade småryck ut i skogen för att sätta upp snitslarna. När jag skulle hänga min vita snitsel vid kontroll 4, kojan, fann jag en gammal "veckans-bana"-kontroll som verkar ha blivit kvarglömd över vintern. Åtminstone hoppas jag att den suttit ute över vintern för annars är det nog dags för klubben att köpa in lite nytt fräscht material.

Efter en snabb avspolning av cykeln och mig själv i Ägget rullade jag hem. Mätaren stoppade på 48 kilometer med en effektiv cykeltid av 2 timmar och 15 minuter. Hela passet var jag ute 2,50 tim. Det blev lite stopp under cyklingen och så trippade jag lite i skogen, iförd mina cykelskor, under kontrolluthängningen. Det första jag gjorde när jag kom hem var att börja tappa upp ett bad.

Såna här pass kommer allt för sällan

2 Comments:

At 6/20/2007 8:57 fm, Anonymous Anonym said...

Är det inte konstigt att en HELT VANLIG DAG kommer allt för sällan..?

At 6/20/2007 9:08 fm, Blogger AspLövet said...

Det var "såna här pass" som kommer allt för sällan. Normalt skulle AspLövets dagar (normala) vara fyllda av såna här pass men normala dagar är inte normala i AspLövets liv. Fan! Vore dom normala skulle jag springa orientering istället för att cykla. Bara en sån sak. Gårdagen vara i alla fall onormalt bra i all sin normalhet.